Zoeken


Nieuwsbrief

Vul uw e-mailadres in
om onze nieuwsbrief te ontvangen!



Sportus.nl; Where Sports Meets Fashion

Rubrieken

RSS feed Anno en Sportgeschiedenis WK special
Anno en Sportgeschiedenis WK special (5)
RSS feed Atletiek
Atletiek (326)
RSS feed Auto- en motorsport
Auto- en motorsport (80)
RSS feed Ballen
Ballen (26)
RSS feed Basketbal
Basketbal (49)
RSS feed Boksen
Boksen (138)
RSS feed Bowls
Bowls (2)
RSS feed Cerilly en de Tour de France
Cerilly en de Tour de France (2)
RSS feed Cricket
Cricket (19)
RSS feed Darts
Darts (10)
RSS feed De Klassieker
De Klassieker (149)
RSS feed De verjaardag van Bep van Klaveren
De verjaardag van Bep van Klaveren (19)
RSS feed Diversen
Diversen (15)
RSS feed EK dagboek
EK dagboek (28)
RSS feed EK voetbal 2008
EK voetbal 2008 (67)
RSS feed Gegroet Beijing, hier Olympia!
Gegroet Beijing, hier Olympia! (15)
RSS feed Gewichtheffen
Gewichtheffen (12)
RSS feed Golf
Golf (11)
RSS feed Het ontstaan van de Spelen
Het ontstaan van de Spelen (38)
RSS feed Het stadioncomplex
Het stadioncomplex (9)
RSS feed Hockey
Hockey (52)
RSS feed Honk- en softbal
Honk- en softbal (20)
RSS feed Judo
Judo (35)
RSS feed Karin in Peking
Karin in Peking (9)
RSS feed Lacrosse
Lacrosse (4)
RSS feed Nederlands goud
Nederlands goud (116)
RSS feed Nico Scheepmaker Beker
Nico Scheepmaker Beker (67)
RSS feed Olympisch Stadion Amsterdam
Olympisch Stadion Amsterdam (517)
RSS feed Olympisch vuur
Olympisch vuur (76)
RSS feed Olympische Spelen Algemeen
Olympische Spelen Algemeen (204)
RSS feed Olympische Winterspelen
Olympische Winterspelen (225)
RSS feed Olympische Zomerspelen
Olympische Zomerspelen (795)
RSS feed Op weg naar Peking
Op weg naar Peking (558)
RSS feed Opmerkelijke sporten
Opmerkelijke sporten (16)
RSS feed Overig
Overig (211)
RSS feed Paardensport
Paardensport (42)
RSS feed Persberichtmomenten
Persberichtmomenten (10)
RSS feed Politiek
Politiek (4)
RSS feed Roeien
Roeien (46)
RSS feed Rugby
Rugby (26)
RSS feed Schaatsen
Schaatsen (467)
RSS feed Schermen
Schermen (13)
RSS feed Schietsport
Schietsport (10)
RSS feed Snooker
Snooker (22)
RSS feed Sport (niet) in beeld
Sport (niet) in beeld (15)
RSS feed Sport en politiek
Sport en politiek (457)
RSS feed Sport in beeld
Sport in beeld (602)
RSS feed Sportboeken
Sportboeken (647)
RSS feed Sportdocumentaires IDFA 2010
Sportdocumentaires IDFA 2010 (10)
RSS feed Sportdvd's
Sportdvd's (38)
RSS feed Sportfilmfestival Den Bosch
Sportfilmfestival Den Bosch (21)
RSS feed Sportjournalistiek
Sportjournalistiek (116)
RSS feed Tennis
Tennis (85)
RSS feed Turnen
Turnen (42)
RSS feed Uncategorized
Uncategorized (4)
RSS feed Vergeten sporthelden
Vergeten sporthelden (108)
RSS feed Voetbal
Voetbal (2035)
RSS feed Volleybal
Volleybal (17)
RSS feed Werk
Werk (1)
RSS feed Wielrennen
Wielrennen (686)
RSS feed Zeilen
Zeilen (24)
RSS feed Zwemmen
Zwemmen (116)



Ads
Subside Sports
KillerTees T-shirts
Voetbalkleding
Vakantie Griekenland
Voetbalshirts.com
Fotogeschenken
Druh Belts
Teamkleding
MEC Training
Aart Kok Vouwwagens
Combi-Camp Vouwwagens
Tuinhuisjes & paardenboxen

Add to Google

Multimediaal

Olympische stadions in de tijd, De Feyenoord sportquiz, Sportnieuws op de kaart, een tag cloud, en het Sportbeeld van de dag archief. Kijk verder »


Sportbeeld van de dag

The best moments of Arnold Schwarzenegger



Beste schaatsliefhebbers,

30-1-2006

Eric Heiden en Gunda Niemann de beste schaatsers aller tijden? Niet iedereen was het hiermee eens. Bertus Talsma was als student betrokken bij het project en schreef hier: ''Ik houd dit log een tijdje in de gaten om alle vragen over de lijsten te beantwoorden.'' En dat is nu gebeurd, dus we gaan gewoon verder met de discussie of Jaap Eden beter was dan Gianni Romme. Het woord is aan Bertus. Natuurlijk valt er veel aan te merken op een dergelijke lijst. Dus laat mij eerst eens uitleggen waarom we dit gedaan hebben.

Wereldkampioenschappen schaatsen heren allround in Helsinki. Wereldkampioen Oleg Goncharenko uit de Sovjet-Unie. 15 februari 1953.
In het tijdschrift Schaatssport vroeg ISU-president Ottavio Cinquanta om de statistieken van het schaatsen te splitsen. Terecht merkte hij op dat in de huidige Adelskalender de oude kampioenen niet meer voorkomen. Hij vond dat hiermee de kampioenen van vroeger onrecht werd aangedaan. Daarnaast rangschikt de Adelskalender op slechts vier prestaties van een schaatser. Cinquanta echter vond dat er aparte ranglijsten moesten komen voor elke periode. Dit idee was voor ons de aanleiding om een ranglijst te maken waarin alle kampioenen vergeleken zouden worden. Het zou dan een ranglijst worden die gebaseerd is op objectieve observaties. Er zou ook gekozen kunnen worden om een enquête te houden, maar dit zou volgens mij geen correct beeld geven. Daarnaast zou je nooit in staat zijn om alle schaatsers te rangschikken. Er is dus gekozen om een wiskundig model te formuleren dat in staat is om alle schaatsers uit de schaats historie te rangschikken.
Damesschaatsploeg in 1970 onderweg naar Davos. Links Atje Keulen Deelstra, rechts Akke Falkena
Om prestaties van vroeger met nu te vergelijken hebben wij besloten om naar de verschillen ten opzichte van de nummer een van een toernooi te kijken. De nummer één van een toernooi geeft immers aan wat onder die omstandigheden mogelijk is te rijden. Daarnaast hebben wij in overleg met schaatscoach Henk Gemser en schaatshistoricus Marnix Koolhaas besloten de schaatsers te beoordelen over drie jaar uit hun carrière. Er wordt een gewogen gemiddeld verschil berekend dat aangeeft hoeveel seconden/punten de schaatser achter de absolute nummer één zit. De gewichten hebben betrekking op de verschillende toernooien. Zo worden de Olympische Spelen het zwaarst meegeteld, daarna de wereldkampioenschappen, dan de Europese kampioenschappen en als laatste de World Cups. Uiteindelijk krijgen alle schaatsers dus een gemiddelde achterstand en op basis van deze achterstand worden zij gerangschikt. Natuurlijk is het model afhankelijk van de invoer van parameters, zoals de periode waarover gemeten wordt en de wegingsfactoren. De uitkomsten zullen hiervoor ook in zekere mate afhankelijk van zijn, maar wel is al vastgesteld dat bij verandering van de parameters het globale beeld niet veranderd. De schaatsers kunnen één of twee plekken stijgen of dalen maar meer ook niet. En de top van de lijst blijft echt gelijk. Eric Heiden en Ard Schenk zullen daarom de beste schaatsers blijven.
Jan Uitham en Renier Paping op 22 januari 1963
Medeo Pavel Pegov staat niet in de lijst van duizend meter, omdat hij ten eerste zijn wereldrecord op Medeo reed. Hier werden geen internationale toernooien gereden en tellen dus niet mee. Daarnaast was hij internationaal gezien niet echt actief. Het model is zo ingesteld dat schaatsers aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. Anders zouden mensen die slechts één Wereldkampioenschap hebben geschaatst te hoog in de lijsten kunnen komen. Igor Malkov bijvoorbeeld is eruit gevallen, omdat hij zich niet voor de 10.000 meter had gekwalificeerd in 1985. Buiten de Olympische Spelen heeft Malkov eigenlijk niet echt kunnen imponeren op de 10.000 meter. Daarom staat hij op slechts een 32e plaats. We moeten nog eens goed kijken naar de vooropgestelde eisen waaraan de schaatsers moeten voldoen zodat personen zoals Malkov niet buiten de boot vallen. Over de Medeo: dit is een verhaal apart. Dat hier zoveel wereldrecords werden gereden, kwam door de speciale wind, die daar zo nu en dan was. Het zou geen probleem zijn als deze wereldrecords tijdens internationale wedstrijden gereden waren. Dan zouden alle internationale toppers deze snelle tijden kunnen rijden en kon het wereldrecord in dit perspectief worden gezien. Nu waren het alleen rijders uit de Sovjet Unie, die hier reden. We kunnen deze prestaties daarom niet vergelijken met soortgelijke prestaties van de gehele wereldtop om de Medeo ring. Ervik, Niemann en de rest Harry Zevenbergen schreef als reactie: ''En hoe kan Jan Friesinger boven Eskil Ervik staan? Friesinger heeft nog nooit een prijs gereden of tellen er punten mee voor familiebanden?'' Hierover kan ik kort zijn. Ervik gaat nog stijgen als ie zo doorgaat. Hij schaatst namelijk nog niet zo lang. Dan Japie Krekel: ''Bij de dames vind ik toch de Nummer 1 een tegenvallend olympisch resultaat te hebben neergezet.'' In 1992 won Gunda Niemann twee gouden en een zilveren medaille. Als dit tegenvallend is, dan weet ik het ook niet meer. Daarom snap ik de opmerking over geen goud ook niet. Daarnaast kijken we natuurlijk naar de drie beste jaren. Dit is gedaan omdat de ene carrière (Heiden) nu eenmaal korter is dan de andere (Ritsma). Ik hoop dat ik hiermee een aantal specifieke vragen heb beantwoord. Natuurlijk heeft iedereen een eigen mening over dergelijke lijsten. Daarnaast zijn er altijd mensen die het onzin vinden en direct roepen dat het onzin is. Maar ons doel is om een beter beeld van de schaatshistorie te geven. Iedereen weet dat de Adelskalender, die tot nu toe genoemd wordt als de lijst van beste schaatsers aller tijden niet het juiste beeld geeft. Dit is meer een lijst van de snelste schaatser aller tijden. Ik denk dat we daarin toch redelijk in geslaagd zijn om de oude kampioen in hun ere te herstellen en iets te hebben toegevoegd aan de schaatsgeschiedenis.
Europese kampioenschappen schaatsen heren allround in Oslo. Het erepodium voor de 500 meter. Van links naar rechts Boris Stenin (Sovjet-Unie, zilver), Yevgeni Grishin (Sovjet-Unie, goud), André Kouprianoff (Frankrijk, gedeeld brons) en Henk van der Grift (gedeeld brons). 4 februari 1962
De voorspelling Dat Davis wereldkampioen sprint zou worden, blijft natuurlijk een voorspelling. We hebben die gebaseerd op de trend waarin de schaatser zit. Door de onderlinge verschillen te plotten, kunnen we de relatieve ontwikkeling van de schaatsers analyseren. We zagen duidelijk in de grafiek dat de trends van Shani Davis en Jan Bos een opwaartse richting hadden. Bij Jeremy Wotherspoon (de huidige Nummer Een van onze dynamische sprintranglijst) zagen we een iets neergaande lijn. Als we ervan uitgingen dat deze trend zich doorzette, zou Shani Davis wereldkampioen worden, Jan Bos tweede en Wotherspoon nummer drie. Dat dit niet uitkomt, is natuurlijk niet erg. Dat maakt sport zo mooi, het is een moment opname waarin alles moet kloppen. Binnenkort zijn een aantal dynamische ranglijsten te zien op de website van Team Support Systems. Hierin is te zien wie op basis van zijn prestaties over de afgelopen twee jaar de beste schaatser is op elke discipline. Bertus Talsma Gerelateerde artikelen Heiden en Niemann beste schaatsers aller tijden Schaatslijst Aller Tijden
26 december 1965. Nederlandse kampioenschappen schaatsen dames allround in Deventer. Medaillewinnaars 500 meter. Van links naar rechts Wil van Wees (gedeeld tweede), Stien Kaiser (eerste) en Carry Geijssen (gedeeld tweede).
Alle foto''s van de Beeldbank van het Nationaal Archief

Subside Sports - Grootste aanbod voetbalshirts

Reacties

Bertus Talsma: LeMay staat gewoon in de top 10 van de sprint en 500m. Dat ze niet in de Overall lijst staat komt omdat we voor die lijst eisen dat de schaatsers de langste afstand minstens eenmaal schaatsen. Het is nou eenmaal moeilijk om sprinters met allrounders te vergelijken. Helemaal nu deze twee categorien bijna niet meer tegenelkaar rijden. Verder ben ik erg benieuwd naar de lijst van Niko Mulder. Oh en Jurryt omdat je zo gek bent op cijfers. Uit ons onderzoek is gebleken dat Sven dit jaar de beste op de 10k is, maar ik geloof dat dit geen verrassing is.
geplaatst op: 21-3-2007 9:06:45u. | e-mail
Jurryt: Je mag het ons ook wel uitleggen, hoor. Wij zijn dol op cijfers, die de werkelijkheid naar behoeven buigen. Als we dat principe hebben begrepen, beginnen we meteen met het organiseren van peilingen voor de NOS. Ik zie het eerste persbericht al voor me: "Betrouwbaar onderzoek toont aan dat vier van de vijf gevallen tachtig procent is." Dus kom maar op en bewijs ons dat Hagen beter is dan Shani Davis!
geplaatst op: 21-3-2007 8:22:47u. | website
Niko Mulder: Arme Catriona. LeMay! Ze is niet alleen haar record kwijt aan Jenny Wolf, maar komt ook al niet voor in de top-100 voor vrouwen. Moet je over water lopen om jezelf onsterfelijk te maken? Wil het team van Universiteit Groningen contact met me opnemen? Ik denk namelijk dat ik w
geplaatst op: 20-3-2007 23:03:11u. | e-mail
Bertus: Er is eerst op de volledige carrieres gerangschikt. Maar schaatsers die na hun top dan nog lang doorgaan worden dan benadeeld. Denk aan Ritsma en Veldkamp. Daarom is er gekozen om de beste seizoenen van een schaatser te vergelijken.
geplaatst op: 3-5-2006 11:59:49u.
Niko Mulder: Ranglijst aller tijden. Prachtig initiatief, helaas gesmoord in verkeerde uitgangspunten. Die drie jaar als basis voor iedereen bijvoorbeeld. Om recht te doen aan de korte carri
geplaatst op: 31-3-2006 23:14:39u. | e-mail
Sjoerd: Leuke site hoor ;) Kijk ook eens op mijn site :D Stem op de poll!!! 8)
geplaatst op: 7-2-2006 19:50:37u. | website
burger: "Er moet wel gezegd worden dat deze lijsten gebasseerd zijn op gehele jaren. Dus wanneer een jaar gekozen wordt worden alle prestaties meegenomen." Ok, de lijst is dus wel gemaakt met inbreng van slechte dagen. Das wel jammer en maakt de lijst in mijn ogen waardeloos.
geplaatst op: 1-2-2006 22:43:25u.
kees sluys: Roar Gr
geplaatst op: 1-2-2006 22:21:27u. | e-mail
max: Ik begrijp, Bertus dat ik zaterdag in het Nederlands Dagblad antwoord krijg op mijn vraag over Mathisen. (stiekem weet ik het al uit de wandelgangen!). Aan alle anderen lees zaterdag dus het Nederlands Dagblad over de ranglijst!
geplaatst op: 1-2-2006 15:25:01u.
Bertus Talsma: Beste Harry Je hebt gelijk Ervik heeft een lange carriere, maar ik bedoelde meer op het rijden aan de top. Ervik heeft het nadeel dat hij slecht heeft gepresteerd op de Olympische spelen. In vergelijking met zijn allroundprestaties. Echter dit is ook het geval bij Friesinger dus zou Ervik op basis van deze seizoenen al boven Friesinger moeten staan. Ik ben in de data gaan zoeken en heb het gevonden Tijdens het EK in 2004 viel Ervik op de 1500m. Wel zette hij een tijd neer. Deze tijd is nog net onder de limiet die wij hebben gesteld om valtijden uit de dataset te verwijderen. Door handmatig de deze tijd eruit te halen stijgt Ervik in de lijst en komt hij zoals u verwacht boven Friesinger. Er moet wel gezegd worden dat deze lijsten gebasseerd zijn op gehele jaren. Dus wanneer een jaar gekozen wordt worden alle prestaties meegenomen. Dit kan voor sommige wisselvallige schaatsers dus een nadeel zijn
geplaatst op: 1-2-2006 11:30:12u.
burger: Bob de Jong (45e op de lijst van 10.000m rijders) slecht presteren met de OS ? Hij heeft volgens mij wel een zilveren medaille gewonnen in Nagano ! En ik mag verwachten dat de lijst wordt opgesteld op de top-prestaties ? En dus niet op de slechte dagen ? Vergelijk dat eens met Falco Zandstra (21e op de lijst van 10.000 rijders) Dus of er zit een gigantische fout in de invoer van de berekening van de lijst of de berekening zelf klopt voor geen meter. (of ik snap er niets van)
geplaatst op: 31-1-2006 13:18:37u.
Harry Zevenbergen: Beste Bertus Jij zegt dat Ervik nog niet zo lang rijdt. Hij rijdt al 10 jaar mee. In 1996 reed hij zijn eerste Internationale Allroundtoernooi bij de senioren. Hij werd twee keer tweede bij de EK en een keer derde bij de WK allround. Jan Friesinger rijdt korter mee en heeft slechts een zesde plaats op een afstand bij de Worldcup, een 10 e bij de WK allround als uitschieters. Jan Friesinger is met de beste wil van de wereld hooguit een subtopper te noemen. Eskil Ervik is een subtopper met een aantal flinke uitschiters. IK snap het dus nog steeds niet. I
geplaatst op: 31-1-2006 12:38:50u. | e-mail | website
max: Maar Bertus leg eens uit. Mahtisen had alle wereldrecords in handen in 1916, was 5 keer wereldkampioen, 21 jaar voerde hij de adelskalender aan. Thunberg ook 5 keer wereldkampioen, maar alleen wereldrecord op de 500 meter. Voerde nooit de Adelskalender aan. Heeft zich zijn hele leven stukgebeten op de 1500-metertijd van Mathisen, een record dat 23 jaar standhield! OOk op de langste afstanden moest hij het altijd afleggen tegen Mathisen. Je zou toch denken dat Mathisen in de top drie moet staan ipv Thunberg. Ik snap het niet. Ik heb daarom vragen: Wegen de korte afstanden zwaarder? Tellen wereldrecords niet mee? Komt het omdat Mathisen nooit meedeed aan de OS? Komt het omdat hij in de Eerste Wereldoorlog niet internationaal kon rijden, toen hij op zijn best was?
geplaatst op: 30-1-2006 19:50:24u.
Bertus Talsma: Wk afstanden wordt wel meegeteld. Bob de jong heeft alleen het nadeel dat hij heel slecht gepresteerd heeft op de OG. En Olympische resultaten tellen zwaar mee. Wanneer hij in Turijn goed presteerd zal hij vast en zeker nog stijgen in de lijst.
geplaatst op: 30-1-2006 17:45:03u.
Mobster: Het vermeende doping gebruik is uiteraard ook niet meegenomen in deze lijst. Vooral de Oostduitse dames lustten er wel pap van en ook de records van de Sovjets toentertijd zat een luchtje aan. Ondanks dat alles een leuk lijstje om te lezen en je vrienden mee lastig te vallen :)
geplaatst op: 30-1-2006 17:02:41u. | e-mail | website
Dries de Jong: En ik neem aan dat de WK afstanden niet meegerekend worden. Wat wel weer jammer is voor specialisten die wel goed presteren op een afstand maar door concurrentie in eigen land bijna niet deel kunnen nemen aan de allround-toernooien. Als je bedenkt dat Bob de Jong pas op plaats 45 staat in de 10.000m lijst terwijl hij drie keer wereldkampioen is geweest op die afstand.
geplaatst op: 30-1-2006 16:56:22u.
burger: Toch bedankt voor de verklaringen. Wel vind ik het jammer dat er alleen gekeken wordt naar internationale kampioenschappen en dat de tijden helemaal niet meegenomen worden. En dat medeo dan niet meetelt... Het was destijds goed genoeg voor de ISU om de records te erkennen. Als je deze baan niet mee wil tellen zou je ook vraagtekens kunnen zetten bij een groot aantal (Oostduitste) schaatsers.
geplaatst op: 30-1-2006 16:43:12u.
Rene Wiermans: Een erg subjectieve berekeningsmethode.
geplaatst op: 30-1-2006 14:52:31u. | e-mail
Max Dohle: Ik moet mijn woorden corrigeren. Mathisen reed wel langs een sneeuwrand in 1914. Daar heb ik nu een foto van gezien. In die zin reed hij onder gelijke omstandigheden tegen Thunberg.
geplaatst op: 30-1-2006 14:31:18u.
max dohle: De lijst komt voor de meeste mensen wat wonderlijk over. Ook op mij. Begrijp me goed ik vind het een uitstekend initiatief, maar ik vraag me wel af of je bijvoorbeeld zo rigide met die drie jaar moet omspringen. Honderd jaar gelden was en periode van drie jaar in een schaastersleven bijna niks. Dan zijn er natuurlijk nog schaatsers die nooit aan ISU-wedsstrijden hebben deelgenomen, maar wel topschaatsers waren, zoals de Rus Melnikov die rond 1927 de beste van de wereld was. Hij komt dus niet voor op de lijst. Ik worstel met het probleem dat Thunberg die altijd de mindere was van Mathisen, hem nu met twee vingers in de neus voorbij gaat. Mathisen heeft pech in de lijst. Toen hij op zijn hoogtepunt alle vijf wereldrecords in handen had was het oorlog: geen wedstrijden dus. Toen Mathisen zijn ronden reed was er geen sneeuwrand als baanscheiding. Thunberg flistste er later vrolijk langs. De sneeuwrand heeft meer bijgedragen aan de snelheid van de schaatser dan de klapschaats. Mathisen heeft dat zelf doelbewust aangetoond in 31. Toe kon hij als 40 jarige nog een wereldrecord rijden langs de sneeuwrand. Voor mij blijft de top drie Heiden, Schenk, Mathisen, of Mathisen, Schenk, Heiden. Hoe dan ook! Blijf slijpen aan de lijst!
geplaatst op: 30-1-2006 10:47:26u.
Plaats reactie *


*


Sportus.nl
Headliner.nl