Multimediaal

Olympische stadions in de tijd, De Feyenoord sportquiz, Sportnieuws op de kaart, een tag cloud, en het Sportbeeld van de dag archief. Kijk verder »



Heineken is geen werkwoord

23-2-2006

En wéér ben ik niet rijk geworden. Waar ik meende dat de boot met geld in aantocht was met de reclamezin Heel Holland Heinekt (tm), blijkt die hoop ijdel. Vond een meeltje van de bierboer vanochtend: ''De slogan Heel Holland Heinekt is erg leuk bedacht, maar niet iets wat we gaan gebruiken. Een werkwoord maken van het merk heeft niet onze voorkeur!'' Daar gaan mijn centen... O ja: er komt geen tweede deel van de commercial met Ard & Kees & Yvonne & Leo.

Op 11 augustus 1969 is het erg warm tijdens de nationale tenniskampioenschappen op de Mets-banen te Scheveningen. Ellen Sluiter drinkt daarom bier. Foto Beeldbank van het Nationaal Archief. Kopen?
Allereerst een tip voor Jong Aanstormend Journalistiek Talent: indien je informatie wilt van Een Instelling of Een Bedrijf moet je zoveel mogelijk meeltjes sturen naar die gasten. Zoals ik eerder deze week deed bij Heineken, toen ik twee contactadressen aanschreef plus de algemene meel van de bierboer. Dat heeft namelijk voordelen. Ten eerste is er een grotere kans op antwoord. Maar vooral handig is het als er meer reacties komen om die met elkaar te vergelijken. Zeggen ze wel hetzelfde? Zelfs bij de Rijksvoorlichtingsdienst heeft me dit geholpen toen ik enkele jaren geleden de kroonprins wilde spreken over zijn IOC-lidmaatschap. De ene voorlichter zei dat er serieus over werd gedacht, en een andere zei de volgende dag dat er geen sprake van kon zijn. Het was maar voor de VPRO, zei die, en daar begint de prins niet aan. "Gisteren zei een collega van u anders nog dat er bij u wél over werd nagedacht." "Wie was dat dan?" "Dat weet ik niet meer. Ik ga er namelijk van uit dat jullie bij de RVD van elkaar wel weten wat jullie doen." "Ik weet niets van iemand anders, die u heeft gebeld." "Tsja, ik kan er ook niets aan doen." "Dat moet ik even uitzoeken." "Dat lijkt me verstandig. De RVD heeft het nu dus nog niet definitief afgezegd?" "..." Met als gevolg dat ik uiteindelijk dat gesprek met de prins ook had. Net als met de drie andere Nederlandse IOC-leden. (Dat staatsapparaat gaat misschien nog wel boos worden als ik zo doorga. Zoals in maart 2005, toen ik voor de grap de Elfstedenschaatsen van Willem-Alexander te koop aanbood. De kop bij dat artikel was oorspronkelijk Schaatsen kroonprins te koop, maar onder dwang van de RVD kwam hier het woordje ''niet'' bij te staan.)
Op 15 mei 1979 werd het wereldrecord "bier drinken onderste boven" verbeterd door Bertil Eriksson uit Zweden. Foto Beeldbank.
Ayway, het bierbedrijf kreeg op 21 februari op verschillende adressen deze meel: [Begin citaatmoment.] Gisteravond zag ik bij Mart Smeets dat de huldiging is geweest van Schenk, Verkerk, Van Gennip en Visser. Is die nog gefilmd om te verwerken voor een tweede deel van de commercial met dit viertal? Zo ja: vanaf wanneer kunnen we dat zien? Tot slot: Is Heel Holland Heinekt een goede slogan voor jullie? [Einde citaatmoment.] Onder meer Ilona van Wegen (Jr. Brand manager Marketing Heineken) antwoordde: [Begin citaatmoment.] De huldigingen in het Holland Heineken House zijn wel gefilmd maar gaan we niet gebruiken voor het vervolg van de commercial. De slogan Heel Holland Heinekt is erg leuk bedacht maar niet iets wat we gaan gebruiken. Een werkwoord maken van het merk heeft niet onze voorkeur! [Einde citaatmoment.] Daar gingen dus mijn centen... Iemand anders een slagzin kopen? Maar in ieder geval komt er geen tweede deel van de spot met Ard & Kees & Yvonne & Leo. En dat stond ook in alle andere antwoorden, die ik kreeg van Heineken. Vorige week schreef ik nog op dit log: [Begin citaatmoment.]Uit betrouwbare, en vooral anonieme bronnen, weet ik dat er nog een tweede deel van de Heineken-spot in de lucht hangt. [Einde citaatmoment.] Niet dus. Had die PvdA-voorzitter tóch gelijk: Journalisten moeten geen gebruik maken van geheime bronnen. En Heineken is geen werkwoord...
Op 17 november 1978 zorgde een schuivende lading van een bierauto in Amsterdam voor net zoveel ravage als tegenwoordig een stuk of twaalf Nederlanders in het Holland Heineken House op één avond. Foto Beeldbank
Gerelateerde berichten Ard & Kees & Yvonne & Leo in Heineken-spot Heel Holland Heinekt (tm)

Subside Sports - Grootste aanbod voetbalshirts

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.


Sportus.nl
Headliner.nl