Zoeken


Nieuwsbrief

Vul uw e-mailadres in
om onze nieuwsbrief te ontvangen!



Sportus.nl; Where Sports Meets Fashion

Rubrieken

RSS feed Anno en Sportgeschiedenis WK special
Anno en Sportgeschiedenis WK special (5)
RSS feed Atletiek
Atletiek (326)
RSS feed Auto- en motorsport
Auto- en motorsport (80)
RSS feed Ballen
Ballen (26)
RSS feed Basketbal
Basketbal (49)
RSS feed Boksen
Boksen (138)
RSS feed Bowls
Bowls (2)
RSS feed Cerilly en de Tour de France
Cerilly en de Tour de France (2)
RSS feed Cricket
Cricket (19)
RSS feed Darts
Darts (10)
RSS feed De Klassieker
De Klassieker (149)
RSS feed De verjaardag van Bep van Klaveren
De verjaardag van Bep van Klaveren (19)
RSS feed Diversen
Diversen (15)
RSS feed EK dagboek
EK dagboek (28)
RSS feed EK voetbal 2008
EK voetbal 2008 (67)
RSS feed Gegroet Beijing, hier Olympia!
Gegroet Beijing, hier Olympia! (15)
RSS feed Gewichtheffen
Gewichtheffen (12)
RSS feed Golf
Golf (11)
RSS feed Het ontstaan van de Spelen
Het ontstaan van de Spelen (38)
RSS feed Het stadioncomplex
Het stadioncomplex (9)
RSS feed Hockey
Hockey (52)
RSS feed Honk- en softbal
Honk- en softbal (20)
RSS feed Judo
Judo (35)
RSS feed Karin in Peking
Karin in Peking (9)
RSS feed Lacrosse
Lacrosse (4)
RSS feed Nederlands goud
Nederlands goud (116)
RSS feed Nico Scheepmaker Beker
Nico Scheepmaker Beker (67)
RSS feed Olympisch Stadion Amsterdam
Olympisch Stadion Amsterdam (517)
RSS feed Olympisch vuur
Olympisch vuur (76)
RSS feed Olympische Spelen Algemeen
Olympische Spelen Algemeen (204)
RSS feed Olympische Winterspelen
Olympische Winterspelen (225)
RSS feed Olympische Zomerspelen
Olympische Zomerspelen (795)
RSS feed Op weg naar Peking
Op weg naar Peking (558)
RSS feed Opmerkelijke sporten
Opmerkelijke sporten (16)
RSS feed Overig
Overig (211)
RSS feed Paardensport
Paardensport (42)
RSS feed Persberichtmomenten
Persberichtmomenten (10)
RSS feed Politiek
Politiek (4)
RSS feed Roeien
Roeien (46)
RSS feed Rugby
Rugby (26)
RSS feed Schaatsen
Schaatsen (467)
RSS feed Schermen
Schermen (13)
RSS feed Schietsport
Schietsport (10)
RSS feed Snooker
Snooker (22)
RSS feed Sport (niet) in beeld
Sport (niet) in beeld (15)
RSS feed Sport en politiek
Sport en politiek (457)
RSS feed Sport in beeld
Sport in beeld (602)
RSS feed Sportboeken
Sportboeken (647)
RSS feed Sportdocumentaires IDFA 2010
Sportdocumentaires IDFA 2010 (10)
RSS feed Sportdvd's
Sportdvd's (38)
RSS feed Sportfilmfestival Den Bosch
Sportfilmfestival Den Bosch (21)
RSS feed Sportjournalistiek
Sportjournalistiek (116)
RSS feed Tennis
Tennis (85)
RSS feed Turnen
Turnen (42)
RSS feed Uncategorized
Uncategorized (4)
RSS feed Vergeten sporthelden
Vergeten sporthelden (108)
RSS feed Voetbal
Voetbal (2036)
RSS feed Volleybal
Volleybal (17)
RSS feed Werk
Werk (1)
RSS feed Wielrennen
Wielrennen (686)
RSS feed Zeilen
Zeilen (24)
RSS feed Zwemmen
Zwemmen (116)



Ads
Subside Sports
KillerTees T-shirts
Voetbalkleding
Vakantie Griekenland
Voetbalshirts.com
Fotogeschenken
Druh Belts
Teamkleding
MEC Training
Aart Kok Vouwwagens
Combi-Camp Vouwwagens
Tuinhuisjes & paardenboxen

Add to Google

Multimediaal

Olympische stadions in de tijd, De Feyenoord sportquiz, Sportnieuws op de kaart, een tag cloud, en het Sportbeeld van de dag archief. Kijk verder »



"We gaan met zijn allen naar de Kuip" - Slotdeel over Het Legioen van Feyenoord

Door Jurryt van de Vooren 15-10-2006

Het slotdeel van het onderzoek naar de trouw van de Feyenoord-supporters sinds de opening van de Kuip in 1937. Deel 1 staat hier en deel 2 hier

 

 

 

 


 Feyenoord-supporter in 1963 op weg naar de uitwedstrijd tegen Benfica. Foto Guus de Jong


Geen uitslagen, alleen toeschouwersaantallen

 

Het opmerkelijke aan de statistieken van Heesakker is dat hij nooit de uitslagen erbij vermeldde, maar alleen de datum van het evenement en het aantal bezoekers. En dit is precies de kern van deze artikelenserie, want toen ik zestig jaar aan statistieken (1937-1997) invoerde in mijn computer -  ik was er drie dagen mee bezig! - viel me iets op.

 

Het Feyenoord-legioen blijkt helemaal niet zo trouw te zijn in het bezoeken van de Kuip. Sterker nog: er is een duidelijk patroon te zien in de ontwikkeling per jaar. Hoe eerder in het seizoen het aantal toeschouwers per wedstrijd daalde, hoe lager de Rotterdammers eindigden op de ranglijst. Als er heel laat in het seizoen een daling was, eindigde Feyenoord rond de derde plaats. En als tot aan het einde van het jaar de Kuip vol was, werd Feyenoord eerste of tweede. Maar wanneer vroeg in het seizoen de mensen thuis bleven, ging het sportief beroerd.

Nogmaals: ik noteerde alleen de bezoekersaantallen per wedstrijd en niet de uitslag hiervan. Zo kon ik dus niet weten hoe Feyenoord het sportief deed. Toch kon ik per jaar voorspellen waar de Rotterdammers als hoeveelste zouden eindigen. Als de Kuip altijd zou zijn uitverkocht, had ik dit patroon nooit kunnen zien. Hierbij beperk ik me overigens tot de jaren van het betaalde voetbal, vanaf 1956. Toen werd één landelijke professionele competitie ingevoerd.

Goed, in dat jaar waren er tot half mei altijd wel dertig- tot vijftigduizend mensen in de Kuip. Drie thuiswedstrijden voor het einde van het seizoen, 2 juni, waren er opeens nog maar 16.000 toeschouwers over voor het duel tegen FC Amsterdam. Feyenoord werd vijfde op de ranglijst.

 

 

 


 

 

Behalve naar voetbal kijken is er in de Kuip ook plaats voor stakende havenarbeiders, zoals hier in 1979. Foto Nationaal Archief

 

 

Het volgende seizoen telde per wedstrijd 4.000 minder dan in de voorgaande editie en er waren op het laatst nog maar 12.000 plaatsen bezet. Toen werd de club slechts tiende.

Het eerste echt succesvolle seizoen voor Feyenoord was 1959-1960, toen de club tot op het laatst toe kans maakte op de titel. In dat jaar daalde het toeschouwersaantal dan ook bijna nooit tot onder de 30.000, met als klapper de topper tegen Ajax met 63.790 belangstellenden. Omdat het zo lang spannend bleef in de competitie, was de Kuip het hele jaar vol. Feyenoord eindigde als tweede met precies evenveel punten als Ajax, maar met een slechter doelsaldo.

Het volgende jaar werd Feyenoord voor de eerste keer sinds 1940 Nederlands kampioen, net zoals in 1962. Tot aan het einde toe trok de Kuip een duizelingwekkend hoog aantal toeschouwers en was er nergens in het seizoen een ''knak''. Iedereen wilde erbij zijn dat ''hun'' club weer de beste van het land was.

 

 

 


 

 

Feyenoord-supporters in 1970 tijdens een thuiswedstrijd tegen Haarlem. Foto Guus de Jong

 

 


Het is nu niet de bedoeling alle seizoenen zo door te vlooien, jullie dood te gooien met cijfertjes, om tot vervelens toe het aantal toeschouwers te koppelen aan het resultaat. Wel is het nog leuk om het hoogtepunt en de dalen uit de clubgeschiedenis nader te bekijken.

De Gouden Eeuw van Feyenoord begon met het landskampioenschap in 1969 en de Wereldbeker het jaar later. In het jaar 1968-1969 keken per competitieduel meer mensen dan ooit daarvoor: een gemiddelde van 47.248. Hoge bezoekersaantallen van het begin tot het einde doen voor een buitenstaander vermoeden dat het een uitzinnig jaar moet zijn geweest in Rotterdam-Zuid.

In het volgende seizoen daalde het gemiddelde licht, maar de thuiswedstrijden voor de Europa Cup 1 maakten een hoop goed. Daarbij had Feyenoord ook nog eens het voordeel dat beide wedstrijden in de eerste ronde tegen K.R. Reykjavik in eigen huis werden gespeeld. Ruim twee en een half miljoen mensen in totaal passeerden in die twee jaren de toegangspoorten om de verrichtingen van de ploeg van Ernst Happel te volgen. Het zijn waanzinnige cijfers.

 

 

 

 

 


 

 

In 1974 maakte Nederland kennis met hooligans tijdens de UEFA Cup-finale Feyenoord - Tottenham Hotspur in de Kuip. Hier worden Engelse supporters door de politie weggemept. Foto Nationaal Archief

 

 


Nog enkele superjaren volgden, met daarin een nationale titel en de UEFA-Cup van 1974. Toen sloeg het verval echter dramatisch toe, was de Gouden Eeuw voorbij. Het kwakkelde in Rotterdam-Zuid, in de Kuip. Waar tien jaar daarvoor ruim 40.000 mensen per keer kwamen kijken, waren dat er in 1977-1978 nog maar 18.783 - nog niet eens de helft!

 

De laatste drie thuiswedstrijden dat jaar waren een ramp: bij elkaar opgeteld 20.000 mensen, iets meer dan de helft van Feyenoord-Ajax dat seizoen. Nooit waren dat jaar veel mensen op komen dagen, dus er was zelfs geen sprake van de ''knak'' naar beneden. Feyenoord werd dat jaar slechts tiende... Als Willem van Hanegem niet met AZ''67 naar Rotterdam was gekomen, was het zelfs nog erger geweest.

 

 

 

 

 


 

 

In 1978 bleef de Kuip opvallend leeg, totdat Bob Dylan langskwam en 50.000 mensen trok.  Het Polygoon Hollands Nieuws was erbij. Kijken!

 

 


Willem van Hanegem op bezoek

 


Hoe zwaar de aanhangers in die dagen hebben geleden is te zien aan het opmerkelijk hoge bezoekersaantal toen AZ''67 op bezoek kwam. Op 13 maart 1977 zaten er plots ruim 25.000 mensen op de tribune om te kijken naar Willem van Hanegem, die sinds juni 1976 in dienst was van de ploeg uit Alkmaar. De drie thuiswedstrijden daarvoor trokken ieder op zich een kleine 20.000 mensen. De Feyenoord-supporters kwamen niet voor hun eigen ploeg, maar voor het bezoekende AZ''67! Hoezo volgt Het Legioen altijd trouw Feyenoord?

De nieuwe ploeg van Van Hanegem won met 0-2, maar De Kromme weigerde dit openlijk te vieren. Zijn ploeggenoten wilden hem op de schouders nemen om zo door de Kuip te lopen. Maar Van Hanegem ging op de grond liggen om de Feyenoord-supporters dit te besparen. Niemand beter dan deze super-Feyenoorder wist dat dit te hard zou aankomen in die donkere dagen.

Het volgende jaar waren er zelfs 46.833 toeschouwers bij Feyenoord-AZ''67. Nogmaals: kon Feyenoord een zwaardere motie van wantrouwen krijgen als Het Legioen afkomt op een speler van een andere ploeg?

 

 

 

 

 


 

 

Willem van Hanegem als speler van AZ in de Kuip. Foto Nationaal Archief

 

 


Eind jaren zeventig ging het dus ernstig mis in de Kuip, maar in 1988 was de toestand ronduit kritiek. Op 19 april 1989 waren er 2.590 mensen - geen typfout: nog niet eens 3.000!  - bij Feyenoord - Utrecht. De bezoekersaantallen in die jaren waren ronduit dramatisch en het leek bijna of de Kuip doodziek was. Sterker: het executievonnis leek al getekend te zijn.

Het Rotterdams Nieuwsblad maakte twee maanden daarvoor namelijk melding van de dreigende sloop van het Stadion. Net als in de Tweede Wereldoorlog dreigde de voetbaltempel te moeten verdwijnen, maar ook dit keer werd het voorkomen. Nog steeds staat de Kuip als het hart van de Feyenoorders in Rotterdam-Zuid, als een voetbalkerk die niet altijd even trouw werd bezocht door zijn aanhangers.

Rotterdamse gastvrijheid

 

Het mag nu dus duidelijk zijn geworden dat de Kuip niet altijd even trouw is bezocht door de Feyenoord-supporters. We weten dit nu dankzij Feyenoorders in hart en nieren: Bert en Ted Heesakker. Op zijn sterfdag, 26 april 1995, fluisterde Bert Heesakker me in dat ik in Amsterdam moest afstuderen op zijn geliefde club. Op de volgende sterfdag in deze familie, vorige week zaterdag, fluisterde zoon Ted Heesakker me in om dit artikel op het Weblog te plaatsten.

Tussen het eerste deel van deze serie en deze zin hebben vrienden en familie van Ted Heesakker afscheid van hem genomen met een uitvaart. Mijn gedachten waren daarom veel bij deze bijzondere Feyenoord-familie. Deze artikelenserie is ter nagedachtenis aan deze twee, omdat zonder hun ik dit nooit had kunnen schrijven. En omdat ik Ted Heesakker nog heb mee mogen maken en onder de indruk was van zijn Rotterdamse gastvrijheid.

 

 

 

 

 


 

 

Rotterdammers zwaaien de boten uit, die in 1963 met 1.500 Feyenoord-supporters vertrokken naar Portugal voor de Europa Cup 1-wedstrijd tegen Benfica. Foto Guus de Jong

 

Subside Sports - Grootste aanbod voetbalshirts

Reacties

Rotterdam: Jammer voor de haters, maar de seizoenkaartkaartverkoop bij Feyenoord stijgt nog steeds ieder seizoen!!!

Ondanks dat Feyenoord de laatste jaren als 7e, 6e en 7e eindigde!!!

Ook nu er bekend is dat er geen versterkingen gehaald kunnen worden ivm de financiele situatie, zijn er nu al meer seizoenkaarten verkocht als vorig seizoen om dit tijdstip!!!

Om maar te zwijgen over de uitwedstrijden, die ALTIJD uitverkocht zijn.

Ook is onlangs in een onderzoek van VI bekend gemaakt dat Feyenoord-seizoenkaarthouders gemiddeld 19 jaar een seizoenkaart hebben......langer dan ieder andere Nederlandse club.....
geplaatst op: 1-6-2010 17:30:46u. | e-mail
Menno: Feyenoorders worden geconfronteerd met de waarheid en daarmee komt naar boven drijven dat de feyenoordaanhang niet ''trouwer'' is dan alle andere clubs.
Hier kunnen de feyenoorders niet mee omgaan en dan worden ze agressief..
geplaatst op: 8-7-2009 9:01:29u.
Steven: Leuk en boeiend artikel.
Ben het vooral met de mening van Paul eens. Trouwheid van supporters kan je niet alleen meten aan de hand van bezoekersaantal.

Daarnaast vind ik het stuk over de aantal tijden Feyenoord - AZ onjuist. Er kwamen niet meer mensen kijken omdat AZ toevallig op bezoek kwam, maar omdat Willem terug in de Kuip kwam!
geplaatst op: 7-1-2008 21:05:41u.
kukac: Jooo, goed artikel, ik heb altijd al geweten dat supporters van Feyenoord niet zo trouw zijn als ze doen geloven. Het zal eind dit seizoen ook wel rustig zijn in de Kuip.
geplaatst op: 30-11-2006 8:48:36u.
Arthur: Wat een onzin zeg. Ik kom oorspronkelijk uit Almelo en ben dus een echte Heracles-supporter. Ik was vroeger altijd bevooroordeeld en had niets op met Feyenoord, maar sinds ik in Rotterdam woon is dat totaal omgeslagen. Feyenoord heeft een zeer trouwe aanhang. Alle supporters leven voor hun club, meer dan bij welke andere club. Kan het zijn dat het stadion niet vol zit omdat er mensen jaarkaarten hebben omdat ze zo van hun club houden, maar niet elke wedstrijd kunnen bijwonen omdat ze moeten werken? Bij Ajax zitten er alleen "Bobo's" op de tribune. Ik kreeg ook eens een uitnodiging van de ABN/AMRO om een wedstrijd bij te wonen in hun skybox....geen wonder dat je dan je stadion vol krijgt. Bij Ajax gaan mensen om te zien en gezien te worden, bij Feyenoord gaat iedereen om z'n club te zien voetballen! Ik snap overigens de verontwaardiging in de column van nu.nl niet helemaal, omdat je zou moeten weten dat negatief commentaar op Feyenoord bepaalde reacties oproept, dus wees niet zo "selectief verontwaardigd". Succes supporters heb je overal, maar ik denk dat Feyenoorders wellicht iets eerder hard werk en inzet van hun club verwachten. Heb je ook een lijst gemaakt van bezoekersaantallen van andere clubs in relatie tot de prestaties van die club dat jaar? Ik kan je namelijk nu al wel vast vertellen dat er bij andere clubs exact dezelfde trend zich voor zal doen. Wat wil je nu bereiken met je artikel? Aangeven dat een club meer supporters trekt wanneer ze goed presteren dan wanneer ze slecht presteren? Als je ècht een supporter zou zijn dan zou je dat al jaren weten en zou je het niet meer zo opmerkelijk vinden. Èchte supporters ergeren zich namelijk altijd al aan dit fenomeen.
geplaatst op: 29-11-2006 13:54:09u. | e-mail
Jurryt: Da's ook een sterk punt: de meereizende supporters. Maar ja, hoe tel je die?
geplaatst op: 27-11-2006 9:46:53u. | e-mail | website
Arnold: Je heb gelijk als je zeg dat de toeschouwersaantallen sommige periode daalde. Maar dat probleem was op die momenten landelijk te bespeuren. Als je de toeschouwersaantallen van die Ammadammers erbij haalt, zie je dat zij zelfs in hun goude eeuw soms niet verder kwamen dan 8.000 toeschouwers. Maar als je de ware liefde in cijfers wil zien moet je de toeschouwersaantallen van het meereizende uitpubliek erbij pakken. Daar is namenlijk het woord legioen door verzonnen. Zelfs in de zwartste periode's van de club, bleef het legioen de club hondstrouw volgen naar alle uitwedstrijden. In die cijfers verschild Feyenoord met de rest van Nederland.
geplaatst op: 27-11-2006 9:32:42u. | e-mail
Pascal: Dat sommige "supporters" zich druk maken over hoeveel supporters er 'vroeger'in de Kuip zaten en dat dus onze trouw zijn in het geding is, is dom. Zeker als je bekijkt hoe weinig supporters er zaten bij Lokomotiv Sofia van 28 september jl. Ik kon door dat "trouwe/trouwste" publiek niet in mijn eigen vak zitten omdat er zo weinig kaarten verkocht waren, daarom besloten ze om de 2de ring dicht te houden. Dus kan ik jullie scheldende kleinzerige mensjes die waarschijnlijk niet eens naar wedstrijden gaan niet serieus nemen want dan hadden jullie dit wel geweten. Gloryhunters stay home!!!
geplaatst op: 26-11-2006 21:41:09u.
GB: Domme domme Gouda. Kijk ff wie wat post schele... (ik twee keer inderdaad)
geplaatst op: 26-11-2006 19:59:09u. | e-mail
Gouda Casuals: Domme domme GB.. kan je nog iets anders dan napraten/kopieren?? Ik zie de beelden van een meer dan half lege kuip nog heel goed op m'n netvlies.. En 10.000 touschouwers in een stadion van 40.000 of 20.000 is dus wel degelijk een verschil (waar wil je heen..?) Trouwens, het kan hier werkelijk niemand ene reet schelen hoeveel mensen naar pisvee gaan kijken omdat het gewoon totaal niet van belang is. Dit gaat tussen Ajax en Feyenoord en psv heeft daat geen moer mee te maken.
geplaatst op: 26-11-2006 4:20:18u.
Roland: Ik kan me herinneren dat Ajax in de jaren 80 regelmatig ook niet meer dan 7000 toeschouwers trok in de Meer. En dat de gemiddelden dan vaak opgetrokken werden door wedstrijden tegen Feyenoord in het Olympisch. Overigens heeft PSV juist wel een hele trouwe schare toeschouwers, die na de modernisering van het stadion gestaag bleef groeien. Maar die natuurlijk niet zo groot kan zijn als die van Ajax of Feyenoord, omdat het Philips-stadion daarvoor niet groot genoeg is.
geplaatst op: 25-11-2006 15:19:29u.
GB: Wel ff bedenken dat de periode dat er weinig mensen naar De Kuip kwamen er sowieso weinig mensen naar de wedstrijden in het betaald voetbal kwamen kijken. Lijkt me niet onbelangrijk dit feit te laten meewegen...
geplaatst op: 24-11-2006 18:20:02u. | e-mail
GB: Wel ff bedenken dat de periode dat er weinig mensen naar De Kuip kwamen er sowieso weinig mensen naar het betaald voetbal kwamen. Lijkt me niet onbelangrijk dit feit te laten meewegen.
geplaatst op: 24-11-2006 18:19:04u. | e-mail
Pietje!: Wat een stel neanderthalers hier zeg. Jurryt heeft een goed stuk geschreven, geheel op feiten gebaseerd als eerbetoon aan een grote Feyenoordman (en z'n familie). Wees daar trots op en accepteer het feit dat er ook tijden waren dat er minder mensen naar de Kuip gingen. Nergens heb ik een waardeoordeel gezien over de redenen van de leegloop (maar ik kan me voorstellen dat HCS er iets mee te maken heeft). Laat dat stelletje leeghoofden asjeblieft wegblijven uit -onze- Kuip, zodat wij echte supporters weer kunnen genieten in ons plaatsje in de zon (waar het zo gezellig is) zonder bang te hoeven zijn voor een ME-peleton bij de uitgang. Jullie hebben waarschijnlijk niet eens door dat jullie een van de oorzaken zijn van de geldproblemen bij Feyenoord en niet vd. Herik. Neem liever een voorbeeld aan Jurryt en Micha die als Feyenoorder en Ajacied samen deze geweldige website onderhouden en ons kennis laten nemen van veel mooie momenten uit de geschiedenis. Gegroet, een Feyenoordfan. Geplaatst door: Michel | 18 oktober 2006 om 10:23 Ben, als Feyenoord-aanhanger, het (bijna) volledig eens met Michel. Alleen het punt over de GKL deel ik niet, maar dat is een andere zaak! Gaat zo door met deze mooie site, trek je alsjeblieft niets aan van al die malloten die stoer denken te wezen.
geplaatst op: 24-11-2006 16:31:03u. | e-mail
Jonathan: Hallo Paul, Hoewel ik je punt begrijp zullen we het er niet helemaal over eens worden. Wellicht overschat ik mensen als ik vind dat eigenwaarde niks te maken zou moeten hebben met prestaties van andere mensen. Ik voel mij geen beter persoon als mijn club wint, of slechter wanneer er verloren wordt. Ik denk dat ik dus een stuk rustiger en vanaf een bepaalde afstand naar sport kan kijken dan mensen die doodsbang zijn voor reacties van anderen, naar aanleiding van de prestatie van hun club. Er zijn ergere dingen in de wereld.
geplaatst op: 24-11-2006 16:21:59u. | e-mail
Paul: @ Jonathan Je gaat te kort door de bocht met de constatering dat sport maar een spelletje is. Uit de geschiedenis blijkt ondubbelzinnig dat sport veel meer is dan dat, met 'brood en spelen' van de romeinen als hoogtepunt. Competitie zit ingebakken in onze genen en onze cultuur. Een deel van onze eigenwaarde wordt daaraan ontleent. Bij de één sterker dan bij de ander, maar dat ontkennen, zou het belang van sport ernstig te kort doen. Kijk alleen maar welke economische impact sport nu nog heeft. Of we het ons bewust zijn of niet, sport is meer dan een spelletje.
geplaatst op: 24-11-2006 16:14:25u. | e-mail
Jonathan: Het daadwerkelijke probleem van mensen die menen dat ze iemand zomaar mogen bedreigen of beledigen omdat er wat negatiefs wordt gezegd over een voetbalclub, is dat ze verder totaal niks omhanden hebben. Ikzelf verdien mijn dagelijks brood met het werken voor een internationale voetbalsite, en ondanks dat vind ik dat ik geld verdien aan een spelletje. Ik neem mezelf niet zo serieus en dat zouden meer mensen moeten doen. Voetbal is een spel en absoluut, totaal niks anders. Als je jezelf met je club identificeert en je waarde laat afhangen van de prestaties van elf jongens die jou niet eens willen kennen, heb je in het leven een groot probleem. Sport is leuk, interessant en mooi om te zien. Sporthistorie voegt daar nog eens een hele hoop aan toe. Een beetje meer respect voor iemand die voor de lezers (die daar niks voor hoeven te betalen) een hoop werk verricht om een leuk stuk te schrijven. Een ieder die het nu nog een z'n hoofd haalt om hier dergelijke negatieve reacties te schrijven, heeft weinig begrepen van het leven. Dus kom maar op, maar besef dat je jezelf enorm voor schut zet.
geplaatst op: 24-11-2006 16:05:15u. | e-mail
Robbin: Hoi, een Ip nummer is niet verbonden aan een Persoon, cq. verschillende personen kunnen een pc gebruiken, zie *remote logins. Het negatieve reactie posten is meer de "hype" van tegenwoordig, kennelijk kan je een hele rubriek per direct verknallen door 5 of meer mensen, die liever oorlogje willen spelen en iemand simpelweg express te laten kiel-halen, dan het kijken naar de werkelijke vorm van de geschreven berichten, zoals ook andere reacties al toevoegden. Het is trouwens niks nieuws, meer de zoveelste teleurstelling, net zoals het verdwijnen van voetbal achter decoders trouwens. Met als gevolg dat je straks weer mag gaan typen, waar dat geld nu eigenlijk na toe gaat. Voetbal, of Voetgeld. Geen verbetering, meer egoisme en werken naar iets wat ooit nog Competitie inhield en geen, ik heb meer poen of investeerders dan jou. Das namelijk ook een vorm van aanhang verliezen.
geplaatst op: 24-11-2006 16:03:41u.
Jurryt: Met deze reactie kan ik inderdaad wat. Vooral de opmerking over het vergelijken met andere clubs is volkomen terecht. Maar dat mensen denken dat de Kuip hoe dan ook vol heeft gezeten was ook een gedachte op de Volkskrant-sportredactie. En natuurlijk vermoedde ik dat het controversieel zou zijn bij mensen met weinig incasseringsvermogen, maar daarin ben ik niet geïnteresseerd. Tot op de Coolsingel!
geplaatst op: 24-11-2006 15:56:39u. | e-mail | website
Paul: Hoewel op feiten gebaseerd, is het toch een onvolledig stuk. En daarmee wordt in ieder geval de suggestie van stemmingmakerij gewekt. Nooit heb ik ergens gelezen dat de Kuip bij thuiswedstrijden áltijd is uitverkocht. Wel lees ik regelmatig dat het een bijzonder trouw publiek is gebleken. Uit bijzonder trouw blijkt relativisme. Het wordt afgezet tegen een ijkpunt. Om precies te zijn, er wordt gesteld dat het Feyenoordpubliek trouwer is, dan de aanhangers van andere clubs of tenminste bovengemiddeld. Het enkel onderzoeken van de bezoekersaantallen van Feyenoord zegt op zich dus helemaal niets. Want om dat te kunnen bepalen (Feyenoordsupporters zijn trouwer dan anderen) moeten óók de toeschouwersaantallen bij anderen geanalyseerd worden. De algemene indruk bestaat dus dat bij gelijke omstandigheden meer publiek naar de Kuip zal blijven komen, dan naar met name ajax of psv. Deze bewering kun je op basis van dit onderzoek niet ontkrachten. Het enige wat je bewezen hebt, is de Kuip niet altijd uitverkocht is. En dat zegt dus niets. Is dit een betere (inhoudelijke) reactie van een Feyenoordsupporter op dit stemmingmakende stukje? Want wees eerlijk, je wist op het moment van publiceren al dat dit een controversieel stuk zou worden....
geplaatst op: 24-11-2006 15:46:59u. | e-mail
Paul: Hoewel op feiten gebaseerd, is het toch een onvolledig stuk. En daarmee wordt in ieder geval de suggestie van stemmingmakerij gewekt. Nooit heb ik ergens gelezen dat de Kuip bij thuiswedstrijden áltijd is uitverkocht. Wel lees ik regelmatig dat het een bijzonder trouw publiek is gebleken. Uit bijzonder trouw blijkt relativisme. Het wordt afgezet tegen een ijkpunt. Om precies te zijn, er wordt gesteld dat het Feyenoordpubliek trouwer is, dan de aanhangers van andere clubs of tenminste bovengemiddeld. Het enkel onderzoeken van de bezoekersaantallen van Feyenoord zegt op zich dus helemaal niets. Want om dat te kunnen bepalen (Feyenoordsupporters zijn trouwer dan anderen) moeten óók de toeschouwersaantallen bij anderen geanalyseerd worden. De algemene indruk bestaat dus dat bij gelijke omstandigheden meer publiek naar de Kuip zal blijven komen, dan naar met name ajax of psv. Deze bewering kun je op basis van dit onderzoek niet ontkrachten. Het enige wat je bewezen hebt, is de Kuip niet altijd uitverkocht is. En dat zegt dus niets. Is dit een betere (inhoudelijke) reactie van een Feyenoordsupporter op dit stemmingmakende stukje? Want wees eerlijk, je wist op het moment van publiceren al dat dit een controversieel stuk zou worden....
geplaatst op: 24-11-2006 15:46:39u. | e-mail
Arno: Wat is het toch steeds weer opvallend dat de zgn. Feyenoord-supporter een waas voor zijn ogen krijgt wanneer het over '020' gaat. Wellicht is het interessant om eens een onderzoek te doen naar de Feyenoord-supporter, het onrealistische verwachtingspatroon dat elk jaar wederom torenhoog is en de daaraan gekoppelde frustraties..!
geplaatst op: 24-11-2006 14:17:51u.
Wout: Wat een hoop reacties van een stelletje idioten hier zeg! Wees blij dat er wat over Feyenoord geschreven wordt!
geplaatst op: 24-11-2006 10:25:11u.
Hanz: Heel mooi stukje! Jammer van al die gefrustreerde 'fans' die hier volledig de plank mis slaan met hun domme reacties. Lekker negeren en vooral doorgaan met dit soort leuke, historische artikelen!
geplaatst op: 21-10-2006 17:44:00u. | e-mail
Michel: Wat een stel neanderthalers hier zeg. Jurryt heeft een goed stuk geschreven, geheel op feiten gebaseerd als eerbetoon aan een grote Feyenoordman (en z'n familie). Wees daar trots op en accepteer het feit dat er ook tijden waren dat er minder mensen naar de Kuip gingen. Nergens heb ik een waardeoordeel gezien over de redenen van de leegloop (maar ik kan me voorstellen dat HCS er iets mee te maken heeft). Laat dat stelletje leeghoofden asjeblieft wegblijven uit -onze- Kuip, zodat wij echte supporters weer kunnen genieten in ons plaatsje in de zon (waar het zo gezellig is) zonder bang te hoeven zijn voor een ME-peleton bij de uitgang. Jullie hebben waarschijnlijk niet eens door dat jullie een van de oorzaken zijn van de geldproblemen bij Feyenoord en niet vd. Herik. Neem liever een voorbeeld aan Jurryt en Micha die als Feyenoorder en Ajacied samen deze geweldige website onderhouden en ons kennis laten nemen van veel mooie momenten uit de geschiedenis. Gegroet, een Feyenoordfan.
geplaatst op: 18-10-2006 10:23:02u.
Gerrit: Wat een gedoe hier, iemand schrijft een stuk dat op feiten berust, lijkt me niet iets om je druk om te maken. Als je echt trots hebt, wordt je niet zo panisch en wist je dit soort dingen al. G
geplaatst op: 17-10-2006 22:10:52u.
Jurryt: Boewah, wat ik nou ontdek! JF en FJG zijn dezelfde persoon, werken in ieder geval met hetzelfde IP-nummer. Dus een zin als 'JF, helemaal eens!' wordt opeens aardig schizofreen. Dat zegt-ie tegen zichzelf, maar met een andere schuilnaam. Twee dingen: ik schrijf hier tenminste onder mijn eigen naam en eigen mailadres en iedereen weet dus dat ik Jurryt van de Vooren ben en dat je me op de bek kan timmeren in het Olympisch Stadion Amsterdam (een paar dagen per week dan). Twee: moet ik dan nog iets zeggen over de opmerking van 'FJG? Dus: 'Jurryt en Micha (volgens mij is het één en dezelfde persoon) zijn leugenaars, demagogen en onruststokers'. O ja, Hetleeddatajaxheet is ook weer dezelfde. Ik zou zeggen: doe rustig, probeer erachter te komen of je wel echt bestaat en lees op dit log zowel over Ajax, over Feyenoord, over Fanny Blankers-Koen, over de Olympische Spelen. Of lees het niet - dat mag ook. Maar IEDEREEN is welkom. Leer er maar mee leven.
geplaatst op: 17-10-2006 17:58:23u. | e-mail | website
piet piraat: dat bedoel ik dus!
geplaatst op: 17-10-2006 17:14:04u.
Hetleeddatajaxheet: He Piet, "de welgemeende typhus". Dat is pas een opmerking die getuigt van niveau! En op zo'n kanker PSV'er zitten we helemaal niet op te wachten: steek die gloeilampen maar in je hol! Jurryt: welkom in Zuid!
geplaatst op: 17-10-2006 16:24:47u.
piet piraat: Schokkend te zien hoe leeghoofden hun gal kunnen spuien. Dit geeft ook wel weer het niveau van de gemiddelde 'supporter' aan! Ga door met deze leuke, informatieve site en laat ze -de oogkleppigen- lekker ouderwets de welgemeende typhus krijgen!
geplaatst op: 17-10-2006 15:51:24u.
FG: Het is werkelijk verbazingwekkend hoe slecht mensen lezen. Jurryt is een Feyenoorder, maar omdat hij een kritisch stuk schrijft over de trouw van het legioen is hij ineens een kutAmsterdammer? Dus je mag niks kritisch schrijven over je eigen club? Dat neigt meer naar censuur dan het weglaten van reacties waarin slechts gescholden wordt, en die uiteindelijk niets bijdragen aan een gezonde discussie. Deze reactie komt van een PSV-supporter die tevens historicus is, dit even ter info, voordat er weer allerlei verkeerde conclusies getrokken worden.
geplaatst op: 17-10-2006 15:41:53u.
Jurryt: Haha! Een paar maanden geleden werden er nog Ajax-fans boos op me, omdat ik Feyenoord bleef verdedigen na de dubbele nederlaag in de paly-offs. En nu besta ik ineens niet meer of juist in dubbelvoud. Heel apart
geplaatst op: 17-10-2006 14:32:14u. | e-mail | website
FJG: JF, helemaal eens! Juist aan de vooravond van de klassieker Feyenoord-020 moet een website als nu.nl geen ruimte bieden aan onzin-wenlogs zoals deze. Jurryt en Micha (volgens mij is het één en dezelfde persoon) zijn leugenaars, demagogen en onruststokers. Hun verdraaien van de werkelijkheid leidt tot grote woede in Rotterdam en de rest van Nederland. Terecht! Geef toch gewoon toe dat jullie werken voor een Ajax-homepage en alleen uit zijn op het kleineren van de enige echte volksclub die Nederland kent: FEYENOORD!!! Sportgeschiedenis.nl? My ass!!!!!!!
geplaatst op: 17-10-2006 14:29:28u. | e-mail
Jurryt: Ik ben dol op discussie, maar opmerkingen als kankerAmsterdammer en op de bek timmeren zie ik niet als een inhoudelijk argument. Ouderwets misschien. En nogmaals: ik heb niets gezegd over de trouw van Feyenoorders in het algemeen. Ze gingen alleen niet altijd naar het Stadion toe, dat is alles. Waar jullie trouwens vandaan blijven halen dat ik Ajacied ben... Ik woon in Amsterdam en ben supporter van Feyenoord. Maar ach, jullie timmeren liever op mijn bek. Jammer.
geplaatst op: 17-10-2006 14:28:01u. | e-mail | website
JF: "Vermeende trouw", "mythe"...... Echt lekker objectief, zeker voor een historicus. Juist als je de stukken goed leest kom je tot de conclusie dat het allemaal door een hoofdstedelijke bril is bekeken. Goeie oplossing trouwens: helemaal geen tegensputterende reacties meer plaatsen. Censuur, heet dat geloof ik. Ga dan de disucussie aan met open vizier, en zeg dat je als ajacied baalt van je eigen ontrouwe, verwende kapitalistische publiek! Dit in tegenstelling tot de volksclub die Feyenoord is en zal blijven, met de grootste aanhang door heel Nederland.
geplaatst op: 17-10-2006 14:19:44u. | e-mail
bertus: beste Jurryt, zoals al eerder vermeld in reacties mijnerzijds ben ik zeer verguld met de historie over KUIP en Feyenoord. Ben het met U eens, dat vele reacties onder de maat zijn, zijn dat dezelfde lieden, die dezer dagen reacties mogen geven over politieke figuren. Daar spat ook vaak het vuil vanaf. Het is een cliché maar dit zegt meer over de persoon, die dergelijke taal uit. Inderdaad waren er periodes, dat de kuip slecht bezet was. Maar nu het ook echt slecht gaat, blijkt mij, dat er toch bij thuiswedstrijden een 40.000 toeschouwers zitten. bestaat er een boek over uw artikelen? ga overigens nooit meer naar de kuip, gezien mijn leeftijd (van 1925) Veel succes en laten de vuilspuiters lering trekken uit mijn reactie. bertus
geplaatst op: 17-10-2006 12:33:50u. | e-mail
Jurryt: Tsja, je hebt ze er helaas bij.
geplaatst op: 17-10-2006 12:25:49u. | e-mail | website
Micha: Doorgaans wel. Ik bedoel natuurlijk gewoon dat het zo jammer is dat er veel 'supporters' niet inhoudelijk reageren. Blijkbaar steken ze liever tijd in het googlen van een redacteur dan in het onderzoeken van eventuele onjuistheden in bepaalde artikelen.
geplaatst op: 17-10-2006 12:17:31u.
Jurryt: Ben ik Amsterdammer omdat ik daar woon?
geplaatst op: 17-10-2006 12:06:19u. | e-mail | website
Micha: Leuk zo`n weblog waar mensen kunnen meepraten en de redactie zijn best doet om leuke artikelen te schrijven. Helaas zijn er veel voetbalkleuters die het belangrijker vinden waar iemand vandaan komt. Voortaan gaan we de reacties op Ajax- en Feyenoordstukken maar niet meer toestaan. Vooral ook omdat de zogenaamde supporters de stukken niet goed lezen. NOGMAALS dit stuk is geschreven door Jurryt, en niet door Micha "de smerige Kut-Amsterdammmer". Zielepoot.
geplaatst op: 17-10-2006 11:54:13u.
Paul: Op de Ajax-homepage 'deGoeieOuweTijd.nl' staat ook geen foto van Micha. jammer, want dan konden we in het openbaar op z'n bek timmeren.....
geplaatst op: 17-10-2006 11:50:06u. | e-mail
Paul: Micha ("historicus en sportgek"): zet bij je "wetenschappelijk" onderbouwde gelul dan wel even dat je ook bent verbonden aan de redactie van Ajax-homepage 'De GoeieOuweTijd.nl'Dat werp toch een ander licht op de zaak, smerige Kut-Amsterdammer. "Micha Peters is afkomstig uit Amsterdam, en is de redactie aan het einde van 2004 komen versterken. Hij zal zich met name bezighouden met het schrijven van portretten, het samenstellen van wedstrijdverslagen en het afnemen en uitwerken van interviews. Zijn eerste interview heeft Micha afgenomen op 14 december 2004, toen we te gast waren bij FC Hilversum en met Karel Bonsink gesproken hebben. In januari 2005 zal hij op bezoek gaan bij oud-Ajacied Ruud Geels".
geplaatst op: 17-10-2006 11:44:26u. | e-mail
: Eccuses voor de schrijffouten in het bericht hierboven.
geplaatst op: 16-10-2006 21:14:43u.
: Leuke site; Één opmerking: de wedstrijd Feuenoord-FC Itrecht voor 2590 toeschouwers was in het rampjaar 1988 en niet 1989.Ben toch trots dat ik er toen bij was.
geplaatst op: 16-10-2006 21:12:17u.
emv: Wederom schitterende foto's van Guus de Jong!
geplaatst op: 16-10-2006 15:49:03u.
Jurryt: Ik had ze thuis allemaal in de computer maar zie ze zo snel niet meer daar. (Grrrr!) Maar in 1997 verscheen het (enorme) boek over zestig jaar Kuip en daar staan ze allemaal in van 1937-1997. Die heb ik er dus dit keer ook weer allemaal bijgehad. Maar ik zal weer eens zoeken op de harde schijf.
geplaatst op: 16-10-2006 13:33:30u. | e-mail | website
Mo: Kan je al die toeschouwersaantallen statistieken ergens terugvinden?
geplaatst op: 16-10-2006 13:10:47u. | e-mail
Wout Visser: Bij zo'n dieptepunt, ergens in de jaren 80, werd het veld bestormd door boze supporters, herinner ik me. De Feyenoord-voetballers vluchtten als een speer naar de kleedkamer.
geplaatst op: 15-10-2006 21:33:31u. | e-mail
Jurryt: Lastig he, scheldmiepjes? Waren jullie soms diegene die de oude Heesakker de Kuip hebben uitgejaagd? (Zie deel 1)
geplaatst op: 15-10-2006 20:46:52u. | e-mail | website
Micha: Net iets geschreven over Sparta. Rotterdam is (was) best mooi.
geplaatst op: 15-10-2006 20:37:41u.
Micha: Ik ben voor Ajax en Jurryt voor Feyenoord.
geplaatst op: 15-10-2006 20:30:36u.
Jurryt: Micha is Jurryt en maakt dat zelf wel uit.
geplaatst op: 15-10-2006 20:27:04u. | e-mail | website
bo: he micha ga lekker voor een ajax homepage schrijve vieze teringamsterdammer
geplaatst op: 15-10-2006 20:23:43u.


Sportus.nl
Headliner.nl