Zoeken


Nieuwsbrief

Vul uw e-mailadres in
om onze nieuwsbrief te ontvangen!



Sportus.nl; Where Sports Meets Fashion

Rubrieken

RSS feed Anno en Sportgeschiedenis WK special
Anno en Sportgeschiedenis WK special (5)
RSS feed Atletiek
Atletiek (326)
RSS feed Auto- en motorsport
Auto- en motorsport (80)
RSS feed Ballen
Ballen (26)
RSS feed Basketbal
Basketbal (49)
RSS feed Boksen
Boksen (138)
RSS feed Bowls
Bowls (2)
RSS feed Cerilly en de Tour de France
Cerilly en de Tour de France (2)
RSS feed Cricket
Cricket (19)
RSS feed Darts
Darts (10)
RSS feed De Klassieker
De Klassieker (149)
RSS feed De verjaardag van Bep van Klaveren
De verjaardag van Bep van Klaveren (19)
RSS feed Diversen
Diversen (15)
RSS feed EK dagboek
EK dagboek (28)
RSS feed EK voetbal 2008
EK voetbal 2008 (67)
RSS feed Gegroet Beijing, hier Olympia!
Gegroet Beijing, hier Olympia! (15)
RSS feed Gewichtheffen
Gewichtheffen (12)
RSS feed Golf
Golf (11)
RSS feed Het ontstaan van de Spelen
Het ontstaan van de Spelen (38)
RSS feed Het stadioncomplex
Het stadioncomplex (9)
RSS feed Hockey
Hockey (52)
RSS feed Honk- en softbal
Honk- en softbal (20)
RSS feed Judo
Judo (35)
RSS feed Karin in Peking
Karin in Peking (9)
RSS feed Lacrosse
Lacrosse (4)
RSS feed Nederlands goud
Nederlands goud (116)
RSS feed Nico Scheepmaker Beker
Nico Scheepmaker Beker (67)
RSS feed Olympisch Stadion Amsterdam
Olympisch Stadion Amsterdam (517)
RSS feed Olympisch vuur
Olympisch vuur (76)
RSS feed Olympische Spelen Algemeen
Olympische Spelen Algemeen (204)
RSS feed Olympische Winterspelen
Olympische Winterspelen (225)
RSS feed Olympische Zomerspelen
Olympische Zomerspelen (795)
RSS feed Op weg naar Peking
Op weg naar Peking (558)
RSS feed Opmerkelijke sporten
Opmerkelijke sporten (16)
RSS feed Overig
Overig (211)
RSS feed Paardensport
Paardensport (42)
RSS feed Persberichtmomenten
Persberichtmomenten (10)
RSS feed Politiek
Politiek (4)
RSS feed Roeien
Roeien (46)
RSS feed Rugby
Rugby (26)
RSS feed Schaatsen
Schaatsen (467)
RSS feed Schermen
Schermen (13)
RSS feed Schietsport
Schietsport (10)
RSS feed Snooker
Snooker (22)
RSS feed Sport (niet) in beeld
Sport (niet) in beeld (15)
RSS feed Sport en politiek
Sport en politiek (457)
RSS feed Sport in beeld
Sport in beeld (604)
RSS feed Sportboeken
Sportboeken (648)
RSS feed Sportdocumentaires IDFA 2010
Sportdocumentaires IDFA 2010 (10)
RSS feed Sportdvd's
Sportdvd's (38)
RSS feed Sportfilmfestival Den Bosch
Sportfilmfestival Den Bosch (21)
RSS feed Sportjournalistiek
Sportjournalistiek (116)
RSS feed Tennis
Tennis (85)
RSS feed Turnen
Turnen (42)
RSS feed Uncategorized
Uncategorized (4)
RSS feed Vergeten sporthelden
Vergeten sporthelden (108)
RSS feed Voetbal
Voetbal (2039)
RSS feed Volleybal
Volleybal (17)
RSS feed Werk
Werk (1)
RSS feed Wielrennen
Wielrennen (686)
RSS feed Zeilen
Zeilen (24)
RSS feed Zwemmen
Zwemmen (116)



Ads
Subside Sports
KillerTees T-shirts
Voetbalkleding
Vakantie Griekenland
Voetbalshirts.com
Fotogeschenken
Druh Belts
Teamkleding
MEC Training
Aart Kok Vouwwagens
Combi-Camp Vouwwagens
Tuinhuisjes & paardenboxen

Add to Google

Multimediaal

Olympische stadions in de tijd, De Feyenoord sportquiz, Sportnieuws op de kaart, een tag cloud, en het Sportbeeld van de dag archief. Kijk verder »


Sportbeeld van de dag

Pierre de Coubertin's Mythe van de Tsaar



Gerelateerde producten uit de shop
Milan 1960s shortsl.
Milan Away 1960s Longsl.
Boca Juniors 1960s shortsl.
Milano Low Black

Clarence Seedorf verdient nominatie Sportman van het Jaar

Door Jurriaan van Wessem 16-12-2007

Met AC Milan als wereldkampioen heeft het Nederlandse voetbal eindelijk weer een sterspeler om trots op te zijn. Er zijn namelijk maar weinig Nederlanders die in buitenlandse dienst de mondiale titel wisten te winnen. Behalve de ‘drie van Milan’ zijn dat Jaap Stam en Harry Decheiver (leuk weetje voor in de kerstperiode) en Clarence Seedorf!!!

Seedorf is sinds vandaag de eerste Europeaan die met twee verschillende clubs wereldkampioen werd. Alleen al daarom verdient de prestatie van Seedorf extra waardering. Dit laatste woord is misschien wel wat er aan de relatie Nederland – Seedorf vaak heeft ontbroken.

Inmiddels bestaat er wel algemene waardering voor de speler van AC Milan. Dat komt omdat Clarence Seedorf in 2007 buitengewoon heeft gepresteerd. Hij was een hoofdrolspeler in de successen van AC Milan in de Champions League en bij het WK voor clubteams. Niet alleen vanwege zijn doelpunten, maar door zijn performance. Niet vaak zal een Nederlandse voetballer in de afgelopen twintig jaar zoveel indruk op de internationale media hebben gemaakt als Seedorf in dit jaar.

Hij werd uitgeroepen tot de beste middenvelder van de Champions League en werd achter zijn ploeggenoot Kaka ook nog uitgeroepen tot de op een na beste speler van dat toernooi en het WK voor clubteams. In 1990 haalde Frank Rijkaard ook een dergelijk niveau, maar het spuugincident met Völler op het WK verbleekte alle prachtige prestaties van de huidige coach van Barcelona.

Seedorf heeft zich dit jaar onberispelijk gedragen. En dat is nog knapper omdat Seedorf niet altijd even netjes werd behandeld. Maar zelfs in de spaarzame tijd dat hij mee mocht doen bij Oranje was zijn inbreng doorslaggevend. De manier waarop hij Van Bronckhorst in Slovenië in zijn eerste minuut als invaller vrijspeelde, zodat een zeer matig Oranje toch deze uitwedstrijd kon winnen, was van grote klasse. En nog altijd moet Seedorf het in de nationale ploeg doen met een bijrol, alsof hij blij zou moeten zijn dat hij deel mag uitmaken van Oranje. Het zou zo moeten zijn dat de bondscoaches blij zijn dat Seedorf nog deel wil uitmaken van Oranje.

Binnenkort zal bij een pompeus feest van allerlei sporters ook weer de Jaap Eden worden uitgereikt. Het zou mooi zijn als Clarence Seedorf dan een van de genomineerden is voor de verkiezing van Sportman van het Jaar. Misschien moet Sven Kramer die prijs wel krijgen, maar het zou een schande zijn als de sportwereld de prestaties van Seedorf negeert want hij verdient de erkenning van de gehele Nederlandse sportfamilie. Hij verdient tenminste een nominatie.

In tegenstelling tot het Friese schaatswonder (die in andere werelddelen vooral actief is in een sport, waarvan de tv-camera’s vooral hun best moeten doen om de lege tribunes buiten beeld te houden) heeft Seedorf geglorieerd in het middelpunt van de schijnwerpers.

Zijn prestatie in de Champions League-wedstrijd tegen Manchester United was van zo’n uitzonderlijk niveau, dat het beledigend zou zijn als een etappezege in de koninginnerit van de Tour de France op hetzelfde niveau werd gezet of een wereldtitel in het plankzeilen.

Subside Sports - Grootste aanbod voetbalshirts

Reacties

Dick: Nieuwe kansen voor Clarence Seedorf om zich te bewijzen? http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=53632
Veel succes alvast voor dat publiek in de ArenA, wat hij vooral kent van fluitconcerten.
geplaatst op: 9-1-2008 9:19:41u. | website
dsfksjhdj: jij bent grappig
geplaatst op: 23-12-2007 15:33:22u.
hdsjh: hihi hoho
geplaatst op: 23-12-2007 15:32:10u. | e-mail | website
David: Zalig Kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar alvast!

Geniet van de champagne!
geplaatst op: 20-12-2007 0:36:45u. | e-mail
wout visser: Jongens, ik ga Kerstmis vieren. Tot ziens op het EK 2008 !
geplaatst op: 19-12-2007 21:39:45u. | e-mail
Ruud Doevendans: Kom, kom ... nou moet het toch niet gekker worden: 86 interlands gespeeld en nooit een echte kans gehad? Seedorf heeft in al zijn 86 interlands in een aanvallende rol op het middenveld gespeeld. Dat is de rol die hij ambieert en die hem het beste ligt.

Of hij in die 86 interlands geslaagd is, kunnen we betwisten. Maar onomstotelijk staat vast dat hij over 'tíg' serieuze kansen niet mag mopperen. Het enige dat hij kan aanvoeren is dat hij een aantal keren - eerst door Hiddink, recentelijk door Van Basten - aan de zijkant op het middenveld is gebruikt. Maar goed, dat gebeurde Ronald de Boer en Phillip Cocu ook wel eens.

Overigens heeft de puur aanvallende middenvelder in zijn laatste 26 interlands niet meer gescoord. Hij scoorde zijn laatste goal op 16 oktober 2002, in zijn 60e interland tegen Oostenrijk.
geplaatst op: 19-12-2007 19:43:18u. | e-mail
David: Dat soort opmerkingen vind ik dus belachelijk.
Zoals je zelf zegt ga jij uit van ervaringen. De ervaring en feiten leert dat Seedorf gewoon nooit een goede kans heeft gehad in oranje. Het feit dat hij dan toch bijna 80 interlands heeft wil toch wel wat zeggen.
geplaatst op: 19-12-2007 18:43:45u. | e-mail
wout visser: Nee Dick, dank je wel. Ik heb voorlopig geen zin om te herhalen van wat ik hieronder al heb geschreven.

Ik houd het op mailtje nummer 3 in deze eindeloze rij: als Oranje in 2008 met èn dankzij Seedorf Europees kampioen wordt, mogen jullie me alsnog afschieten.

Enne .... als dat niet mocht gebeuren, dan zal Seedorf ongetwijfeld op een gelikte manier vertellen waarom het zijn schuld niet is.
geplaatst op: 19-12-2007 18:16:26u. | e-mail
David: Beste Stijn,

Ik weet niet of je de nominatielijst voor beste voetballer van de wereld hebt gezien?! Maar daar stonden slechts 3 Nederlanders op. van Nistelrooy, Van Der Sar en Seedorf. Hij was dus gewoon genomineerd. Cruyff is ook nooit uitgeroepen tot wereldvoetballer van het jaar dus je argumenten zijn nergens op gebaseerd.
Dus jij wil zeggen dat een speler die geen prijs wint als beste voetballer van de wereld automatisch minder is dan bijvoorbeeld George Weah die de prijs wel heeft gewonnen.
Dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat Duitsland in 74 het hele toernooi beter was dan NL. Dat is ook niet waar!
geplaatst op: 19-12-2007 15:42:44u. | e-mail
Dick: Hi Wout, zou het van jou kant niet sportief zijn eens een stukje te schrijven met de titel "Prijzen, Trofeeën en Bekers gewonnen door Clarence Seedorf".
geplaatst op: 19-12-2007 15:22:12u. | website
wout visser: Hans en David, waarom schrijven jullie voor deze site niet eens een stukje over die CL-finale van 1995?

Vul dan svp wel jullie eigen herinneringen van 12,5 jaar geleden aan met verslagen uit die tijd, bijvoorbeeld in een oude Voetbal International. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
geplaatst op: 19-12-2007 15:09:48u. | e-mail
Stijn: Excuses, Seedorf en zijn KABEL hebben niet het wk in 94 om zeep geholpen, maar het EK in 96. Grote fout, excuus. Feit is dat hij zijn krediet toen bij mij verspeelt heeft. Later overigens nog een paar keer en ik heb niet de indruk dat hij daawerkelijk veranderd is. Alles mijn mening.

De vergelijking JC en Seedorf gaat voor mij niet op. JC verdient nu nog steeds in NL en de rest van de wereld respect, zowel van de haters als de liefhebbers. Dat kunnen we volgens mij van Clarence niet zeggen. Als hij zo ontzettend goed is, waarom is hij dan geen Europees voetballer van het jaar, waarom wordt hij niet eens genomineerd in het o zo obejectieve buitenland? Feit is dus volgens mij, maar corrigeer me als ik het mis heb, dat hij afgelopen jaar niet bij de 50 besten van Europa hoorde volgns de coaches en captains in Europa.
geplaatst op: 19-12-2007 14:59:01u. | e-mail
Hans Terpstra: De waarheid ligt in het midden. Seedorf speelde in het beste team van 1995 en speelt nu al enige jaren bij AC Milan. Internationaal gezien het best presterende team. Seedorf is daar een onderdeel van, dat klopt. En soms speelt ie goed. Dat klopt ook. En in het Nederlands elftal faalt ie hopeloos, maar dat geldt voor het hele team. Hij is een goede voetballer, die het niet altijd laat zien en er soms bovenuit steekt. Niet meer en niet minder.
geplaatst op: 19-12-2007 14:53:00u. | e-mail
David: Ik zat zelf bij die wedstrijd en het was gewoon een goede wedstrijd tussen twee teams die bijna gelijkwaardig aan elkaar waren. Misschien dat later is gezegd dat het niet lekker liep maar ik heb nooit er ook maar iets over gehoord. Alleen dat Van Gaal een alles of niets poging deed.
geplaatst op: 19-12-2007 14:13:39u. | e-mail
wout visser: David, het verhaal uit de CL-finale 1995 was, dat het in het Ajax-elftal niet echt lekker liep. Daarom besloot Van Gaal tot deze twee vervangingen, waarna het elftal een stuk soepeler functioneerde.

Je kunt dit controleren aan de hand van de tv-beelden, of uit oude krantenverslagen/interviews.
geplaatst op: 19-12-2007 14:01:55u. | e-mail
David: Tuurlijk wel! Toen Ajax -AC Milan was in 1995 haalde van Gaal Topscorer Litmanen en Seedorf eruit en deed Kluivert en Kanu in de plaats. Waarom zou een coach 2 aanvallers i.p.v. 2 middenvelders erin zetten? Ik zou het niet weten, zal wel zijn omdat de middenvelders zo slecht spelen. Nee natuurlijk niet Wout dat is een potje alles of niets voetbal.
geplaatst op: 19-12-2007 13:12:09u. | e-mail
wout visser: In ieder geval niet omdat hij voldeed. Als Seedorf voor 100% in de wedstrijd zit, zal geen coach het in zijn hoofd halen om hem te wisselen.
geplaatst op: 19-12-2007 12:23:43u. | e-mail
Dick: In het moderne voetbal worden middenvelders, misschien juist de beste spelers, gewisseld omdat ze na 70 of 75 minuten op zijn.
geplaatst op: 19-12-2007 11:42:06u. | website
Jan: Dat was maar om aan te geven hoe subjectief een oordeel over een voetballer kan zijn. Wij weten helemaal niet waarom Seedorf soms gewisseld werd.
geplaatst op: 19-12-2007 10:42:33u.
wout visser: Zeker Jan. In de tijd van Cruijff waren 100 interlands een ongehoord hoog aantal. Ik herinner me dat Puck van Heel, een voetballer uit de tijd van onze (groot)vaders, jarenlang met 65 interlands recordhouder is gebleven - en dat er ook een tijd was waarin Ruud Krol's (ik dacht) 83 interlands als bijna ongenaakbaar werden beschouwd. De normen zijn in de loop der jaren dus veranderd.

En je opmerking over publiekswissels raakt kant noch wal. Ik kan me - uit mijn hoofd - niet herinneren dat Cruijff er in Oranje een heeft gehad, in ieder geval niet op het WK 74. En Seedorf's wissels in de CL-finales van 1995 en 2007 waren zeker geen publiekswissels.
geplaatst op: 19-12-2007 10:15:47u. | e-mail
Jan: Geinig Wout, als Seedorf wordt gewisseld is het om 'zijn geringe inbreng.' Als een speler als Cruijff, die een schamele 48 interlands speelde, gewisseld werd, dan was het een 'publiekswissel'. En dat aantal interlands komt natuurlijk door allerlei andere oorzaken.
geplaatst op: 19-12-2007 8:04:47u.
wout visser: David, het lijkt me simpel: gezien zijn formidabele kwaliteiten had Seedorf al dik over de 100 interlands moeten zitten. Dat is er niet uitgekomen, en daar moet een oorzaak voor zijn.
geplaatst op: 19-12-2007 6:45:13u. | e-mail
David: Beste Wout,

Je brengt zelf weldegelijk je mening naar voren alsof het feiten zijn. Echter jouw mening behoort jou toe en het is prima dat je die deelt. Maar jij deelt hem en oordeelt direct of een andere mening daarin past. Zo niet, dan vind jij dat die mening niet juist is en ga je argumenten brengen over wedstrijden waarvan jij vind dat Seedorf slecht speelde. Prima jouw mening.
Ronald en ik zijn anders van mening(Behalve het cruyff en consorten gedeelte). Iemands mening valt niet te beoordelen hooguit te bekritiseren. Dat laatste laat jij achterwege en slaat gelijk om je heen dat bepaalde dingen niet/wel zo zijn.
Ik ben van mening dat Seedorf nooit een reeele kans heeft gehad op een langdurige basisplaats in Oranje en daardoor is gefaalt in Oranje. Dat is buite zijn schuld om.
Daarnaast ben ik van mening dat we hier te maken hebben met een innemend en goed onderlegd persoon(Seedorf) met bijzondere voetbal kwaliteiten. Hij is een echte teamspeler en laat samen met zijn teamgenoten iedereen excelleren.
Dat is mijn mening met mijn argumenten.
Ik heb Seedorf weinig slecht zien voetballen en ik heb redelijk wat wedstrijden va hem bezocht, ja zowel Sampdoria als Milan, Real en Ajax. En al deze wedstrijden speelde hij goed. Hij onderscheidde zich niet door een schitterende pass of mooi doelpunt, maar speelde onopvallend en was altijd bereikbaar. Spelers vetrouwen op hem, net als men vertrouwd op Cannavaro of Nesta in de Italiaanse verdediging. Zeg nou eerlijk heb je Seedorf veel balverlies zien leiden tijdens wedstrijden? Nee, vrijwel nooit. Dat komt omdat hij nooit de moeilijke weg kiest zoals bijvoorbeeld Robben. Seedorf is een functionele voetballer. jammer dat jij dat niet van mening bent, maar ach het zij zo!

gr.

D
geplaatst op: 18-12-2007 23:04:51u. | e-mail
ed: Clarence Seedorf. Ik zat in Liverpool op de tribune toen hij tegen Frankrijk een strafschop miste en we naar huis konden. Een paar jaar later ergerde ik me zo aan zijn gedrag en de van davids en bogarde buiten het veld dat ik mijn supporterspas inleverde. Zo arrogant, zo'afstand creeeren tussen hem en de supporters. Nee ik was er klaar mee. Tot een paar jaar geleden. Ik vind Clarence zoals hij nu binnen en buiten het veld acteert perfect. Ik ben weer fan van clarence. Zie weer wat een geweldige staat van dienst hij heeft. Ik ben sceptisch over de kansen van Oranje straks op het EK. Is het wellicht het beste om Seedorf eens één keer met zijn allen het vertrouwen te geven en hem een vaste basisplek te geven incl. aanvoerdersband. Ik vind nu dat hij het heeft verdiend en daarnaast heb ik nu wel het vertrouwen. Eerlijk is eerlijk deels omdat ik niet zou weten wie anders het gezicht van oranje moet zijn. Wie kan zeggen dat hij al meedere keren gewonnen heeft van al die internationals die we op het EK gaan tegenkomen. Seedorf zal bij de Fransen en Italianen echt wel enige angst, in ieder geval voorzichtigheid, misschien wel ontzag inboezemen. Geldt dit ook al voor Wesley Sneijder, Rafael van der Vaart ? Ik denk van niet. Een plek op de bank is nu niets voor Seedorf. Op die manier verliest hij ook zijn stuk meerwaarde tov de jeugdige nieuwkomers. De jeugdige Ajaxieden hebben het nu over Seedorf als "hoe goed die man omgaat met reservespeler zijn". Nee ik vind dat Clarence nu mag laten zien in zijn volle glorie wat hij kan. Coach de jonge spelers. Speel zoals je normaal speelt. Leg uit aan de onervaren spelers hoe je ver kan komen in een toernooi. Wat komt er op internationaal top niveau meer bij kijken dan op nationaal en/ of internationaal subtop niveau. Clarence is geen verdediger maar toch denk ik dat onze verdedigers nog zoveel van hem zouden kunnen leren al is het maar om te vragen hoe bepaalde situaties door verdedigers van AC Milan, Inter Milan, Real Madrid of in de gouden tijd van Ajax worden opgelost. Als ik van Basten was, zou ik nu even ophouden met gezeur en ontzettend, ja echt ontzettend blij zijn een man als Clarence Seedorf erbij te mogen hebben.
Tenslotte hoop ik dat we ver komen in het toernooi en dat vooral onze verdediging geen steekjes laat vallen.

Ed
geplaatst op: 18-12-2007 23:04:04u.
wout visser: Ga nou maar lief slapen, Ronald, want je zit alleen maar ordinair te katten en neemt niet eens de moeite om inhoudelijk op de zaak in te gaan - wat David overigens wel keurig doet.
geplaatst op: 18-12-2007 21:57:53u. | e-mail
Ronald: Ach Wout, lezen kan soms moeilijk zijn.........................
of je eigen mening als maatstaf stellen en iedere andere mening daaraan toetsen.

Je eigen mening als "feiten" naar voren brengen getuigt ook van een erg sterke zienswijze.

Haha
geplaatst op: 18-12-2007 21:54:05u. | e-mail
wout visser: Nee David, grote voetballers als Cruijff, Neeskens, Van Basten en Bergkamp stonden er altijd wanneer de wedstrijd belangrijk was en er veel op het spel stond - dàt is het verschil met Seedorf.

We hebben hieronder geloof ik al langs gehad dat Seedorf ook in de CL-finale van 2007 wegens een teleurstellende inbreng werd gewisseld ...
geplaatst op: 18-12-2007 21:35:46u. | e-mail
David: Als ik het me goed herinner speelde seedorf trouwens niet slecht in de CL finale maar wilde van Gaal meer aanval in de ploeg door een extra aanvaller. Naast Seedorf werd ook CL Topscorer van dat seizoen Litmanen eruit gehaald! Die speelde zeker ook bagger volgens jou wout?
Jij hebt waarschijnlijk weinig verstand van voetbal aangezien je niet in kan zien dat een wissel van een middenvelder voor een spits een tactische wissel is! Als hij gewisseld was voor een andere middenvelder dan was ik het met je eens geweest.
geplaatst op: 18-12-2007 21:33:05u. | e-mail
David: Seedorf ken ik persoonlijk(ik spreek hem een of twee keer per jaar) en in zijn jeugd was hij wat onstuimig. Toen hij naar Real vertrok werd hij rustiger en wist ie wat hij wilde.
Nadat hij vertelde aan mij dat hij met NL eens een prijs wilde halen, dacht ik al dat dat waarschijnlijk niet ging lukken maar dat ligt niet aan hem.
1996 was hij nog jong en onstuimig. Maar hij speelde geweldig in 1998 en 2000. Om nou te zeggen dat Kaka Seedorf beter laat voetballen vind ik weer te denigrerend naar Seedorf. Seedorf laat Kaka ook niet beter voetballen. Het collectief laat elkaar excelleren.
Seedorf is goed en zelfs zo goed dat hij wat mij betreft bij Cruyff, Van Basten, Bergkamp en Neeskens mag worden gezet als beste nederlandse voetballer. De beste aller tijden gaat te ver, omdat het altijd een ander type speler betreft.
Voor mij zou hij in ieder geval in een beste team aller tijden komen. Dat vind ik een betere optie. Echter in NL is hij ondergewaardeerd omdat hij hier weinig grote prijzen heeft gepakt.
Net als Hasselbaink, die overal scoorde maar nooit echt in NL doorbrak. In NL vond iedereen hem maar vaag. Dat is hetzelfde met Seedorf. Een exceptionele voetballer maar helaas door mensen als Wout ondergewaardeerd omdat deze mensen puur zich focussen op de NL competitie en niet kijken wat een persoon in het buitenland doet.
tuurlijk speelt hij niet iedere wedstrijd goed, maar dat deden Cruyff, Pele, Van Basten(al helemaal niet), Bergkamp en Neeskens ook niet. Bergkamp zag je soms hele wedstrijden niet.
geplaatst op: 18-12-2007 21:28:33u. | e-mail
wout visser: Ronald, leg me svp geen dingen in de mond die je blijkbaar zelf graag wilt horen.

Mijn verwachtingen van Seedorf zijn nooit hoog geweest. Toen hij bij Ajax in de CL-finale van 1995 wegens een teleurspellende inbreng werd gewisseld, wist ik al dat ik geen hoge verwachtingen van hem moest hebben. Zeker niet toen hij meteen daarna Europees- en wereldkampioen Ajax verliet - niet omdat hij weg moest, maar omdat hij zelf weg wilde.
geplaatst op: 18-12-2007 21:07:26u. | e-mail
grubber: tja.. wat een hoop gedoe zeg.
ik hoop dat mensen nog wel eens buiten komen :)

maar goed, on topic: ik heb in de loop der jaren alleen maar meer respect en waardering voor seedorf gekregen. inderdaad, op een gegeven moment hoefde het van mij niet. nou heb ik het voordeel dat ik niet zo veel met voetbal heb, en dat ik er dus van een gezonde afstand naar kan kijken.

seedorf is me alleen maar meer mee gaan vallen, en dat is langzaam omgeslagen naar diep respect.
ik heb het niet alleen over de prijzenkast, maar ook over de verandering van instelling. mensen die het nu nog over de arrogantie van halverwege de jaren 90 hebben, zeuren zeker ook nog over de duitsers :)

feit blijft dat ie na het winnen van veel prestigieuze prijzen (het nederlands kampioenschap wordt zo overschat), heeft aangegeven dat ie graag weer voor het nederlands elftal uit wilde komen. klinkt mij redelijk bescheiden in de oren, in tegenstelling tot de instelling van vnistelrooij (goede voetballer, maar moet wmb niet zo veel van zichzelf vinden) en vbommel (heb ik noooit begrepen, maar dat ben ik)..

maar tav de verkiezing: een nominatie, ja! winnen, tja.. moeilijk. sven kramer heeft een hoop gepresteerd (en hoe je dat kan relateren aan de huidige stand van zaken in het schaatsen is mij een raadsel. hij wint, en is beter dan anderen ooit geweest zijn. lijkt me knap).. verdiende winnaar naar mijn mening.

en trouwens, wie de fuck is ruben houkes??
geplaatst op: 18-12-2007 16:59:55u.
Ronald: Hallo Wout,

Ik begrijp dat je nogal teleurgesteld bent in Seedorf...........
en het feit dat hij niet aan jouw verwachtingen voldoet en/of heeft voldaan. Ik respecteer jouw mening andersom schijnt het wat meer moeite te kosten. Wat in al de andere mailings staat maakt mij niets uit en de tijd om die allemaal door te nemen die heb ik al helemaal niet. Heb nl. zelf een mening en die heb ik geplaatst of je het er nu wel of niet mee eens bent!!
geplaatst op: 18-12-2007 16:52:07u. | e-mail
Johan: @ Stijn. Alle krediet verspeeld op WK94?? Doe normaal man, toen deden ze niet eens mee! Ze kwamen pas in 95 opzetten, toen Ajax EC1 won! Je vindt jezelf zeker een voetbalkenner!
geplaatst op: 18-12-2007 15:03:46u.
Mokumman: Clarence Seedorf, je bent voor hem of je bent tegen hem, dat is nu wel duidelijk. Dus staat hij op dezelfde eenzame hoogte als JC. Een (voetbal)profeet die in eigen land weggehoond wordt, terwijl zijn talenten in het buitenland algemeen erkend worden.
geplaatst op: 18-12-2007 14:38:15u. | e-mail
wout visser: Gefeliciteerd Jurryt - al bijna 100 reacties! Volgens mij is dat een record op deze site.
geplaatst op: 18-12-2007 14:21:45u. | e-mail
Robert: @ Stefan Hooijer: diezelfde vraag kan ook aan jou gesteld worden natuurlijk :-)

Maar goed: al is Seedorf de Sint en Santa in eigen persoon, al had hij eigenhandig Jezus van het kruis gered....dat zijn bijzaken en hebben niets met zijn kwaliteiten als voetballer te maken.
Maar goed, ik heb al gemerkt dat velen moeite hebben om bijzaken van hoofdzaken te onderscheiden....
geplaatst op: 18-12-2007 14:11:13u.
Stefan Hooijer: Je moet niet alles geloven wat de media je brengt Stijn... heb je wel 's met 'm gesproken dan..ken je die jongen... zelf blijven denken ouwe..als je dat kan tenminste....
geplaatst op: 18-12-2007 14:05:48u. | e-mail
Stefan Hooijer: Je moet niet alles geloven wat de media je brengt Stijn... heb je wel 's met 'm gesproken dan..ken je die jongen... zelf blijven denken ouwe..als je dat kan tenminste....
geplaatst op: 18-12-2007 14:03:56u. | e-mail
Drs. PJ Poppen: Ik vind ook dat deze man voorgedragen dient te worden. Misschien is een ouevre prijs een optie!

Carpe Diem

PJP :)
geplaatst op: 18-12-2007 14:00:36u. | e-mail
Stijn: Seedorf heeft alle krediet in Nederland samen met Davids en Kluivert verspeelt tijdens het WK 94. Geen van deze 3 heren verdienen respect en of prijzen. Misplaatst arrogante nare mannetjes zijn het. Bij sporter van het jaar telt meer dan het resultaat, persoonlijkheid moet ook mee tellen. Natuurlijk is Seedorf een persoonlijkheid en wel een nare persoonijkheid, wat dus meteen de reden is dat hij het niet moet worden.

Alles draait om hemzelf, zelfs na 30 mediatrainingen. Ja, ook zijn inspanningen in Suriname zijn pure eigen geilerij en niets anders. Wegwezen met die zoutzak.
geplaatst op: 18-12-2007 13:56:55u. | e-mail
Stijn: Seedorf heeft alle krediet in Nederland samen met Davids en Kluivert verspeelt tijdens het WK 94. Geen van deze 3 heren verdienen respect en of prijzen. Misplaatst arrogante nare mannetjes zijn het. Bij sporter van het jaar telt meer dan het resultaat, persoonlijkheid moet ook mee tellen. Natuurlijk is Seedorf een persoonlijkheid en wel een nare persoonijkheid, wat dus meteen de reden is dat hij het niet moet worden.

Alles draait om hemzelf, zelfs na 30 mediatrainingen. Ja, ook zijn inspanningen in Suriname zijn pure eigen geilerij en niets anders. Wegwezen met die zoutzak.
geplaatst op: 18-12-2007 13:55:59u. | e-mail
Stefan Hooijer: Clarence is gewoon goed...en constant ! dat weet iedereen..hij moet gewoon altijd opgesteld worden zoals vele trainers dat ook vinden..het probleem van veel trainers die niet met 'm kunnen werken is gebaseerd op de ego van die desbetreffende trainer..Ego's kunnen botsen maar mogen niet in de weg staan, daarbij is het aan de trainer om er goed mee om te gaan...anders ben je GEEN goede trainer.!
geplaatst op: 18-12-2007 13:44:23u. | e-mail
arthur: natuurlijk de beste speler moet verkozen worden
ik twijfel er niet eens aan
geplaatst op: 18-12-2007 13:38:46u. | e-mail
Wouter: Clarence is een sympathieke en goede voetballer met hart voor de mens en hart voor de bal.

onze nr 1 dus!!
geplaatst op: 18-12-2007 13:23:51u. | e-mail
wout visser: Maak je geen zorgen, hoor Gerard: ik ben niet ongelukkig.
geplaatst op: 18-12-2007 13:02:30u. | e-mail
Gerard: Seedorf staat vrijwel altijd in de basis van het beste team van de wereld. Hij speelt al onbegrijpelijik lang op het hoogste niveau bij de allerbeste clubs. Hij heeft meer gewonnen dan welke Nederlandse speler ooit in een tijd dat de verschillen alleen maar kleiner worden. Hij gedraagt zich sportief in en buiten het veld. Hij wordt geroemd door de gehele internationale pers en trainersgilde, maar vooral ook door zijn teamgenoten. Wat ook opvalt is zijn constante groei door de jaren heen. Hij 'wordt dus alleen maar beter ondanks de zware omstandigheden. Seedorf is een kampioen en een Nederlander om trots op te zijn, die nu wedwerom het hoogste heeft bereikt wat je in het clubvoetbal kunt bereiken en deze keer als dragende speler!

Dus leve Seedorf

Maar er zijn natuurlijk altijd een aantal van nature ongelukkige mensen, die een paar mindere momenten niet kunnen vergeten en die momenten buitenproportioneel opblazen.
geplaatst op: 18-12-2007 12:59:29u. | e-mail
wout visser: Zo te lezen zal Henk Kessler weinig problemen hebben om een opvolger van Van Basten te vinden ...
geplaatst op: 18-12-2007 12:20:41u. | e-mail
Robert: Nou vooruit dan maar: Seedorf is de meest briljante en ondergewaardeerde voetballer uit de Nederlandse geschiedenis. Het rijtje Cruyff, van Basten, Bergkamp, Seedorf is niet correct, het moet zijn: Seedorf, Cruyff, van Basten, Bergkamp. M.a.w.: als Seedorf 30 jaar eerder was geboren had hij Cruyff kunnen leren voetballen!!

Get real! Seedorf is een bovengemiddelde speler, die bij een topclub thuishoort, waar hij naast de hele groten zijn rol kan vervullen.
Kaka is niet beter gaan voetballen door Seedorf, maar omgekeerd.
Als je dat laatste principe niet begrijpt is het misschien toch het overwegen waard om een andere hobby te zoeken dan heel de dag hier rond hangen en maar wat te roepen....

Het mooiste zijn nog de mensen die bovendien roepen dat Seedorf een mooi mens is. Ik vraag me dan af: ken je de goeie man persoonlijk, of hoe zit dat?
En nog belangrijker: zegt dat iets over zijn kwaliteiten als voetballer? Volgens mij zijn de meest briljante voetballers ook meteen de meest egoistische MoFo's die er bestaan.

Tenslotte nog even een opmerking naar de persoon die beweert dat de huidskleur van Seedorf er iets mee te maken heeft: Geen zorgen, die grijze prut tussen je oren ontdooit vanzelf weer in de lente!! Tot die tijd warm houden met een wollen mutsje om verdere beschadiging te voorkomen!
geplaatst op: 18-12-2007 12:14:00u.
sjefke: van basten is een prutser hij laat er 42 debuteren terwijl die de beste spelers niet selecteert of op de bank zet ben blij dat we van die gast af zijn bij nederlands elftal hij gaat maar lekker ajax coachen ofso dan is ajax straks ook niks meer dan zitten de spelers die het meest gekost op de bank
geplaatst op: 18-12-2007 12:04:39u.
Willem: Dhr. Seedorf is een voorbeeld voor ons allen. Een groot sportman en een intelligent en vriendelijk mens.
geplaatst op: 18-12-2007 11:30:00u.
wout visser: Kijk, ben ik toch niet de enige die kritiek heeft op Seedorf. En Van Basten heeft toch echt verstand van voetballen ...
geplaatst op: 18-12-2007 11:23:23u. | e-mail
Maik: Lees net dat Van Basten teleurgesteld is in de uitlatingen van Seedorf.... alsjeblieft zeg Marco, grow up man... heel nederland is teleurgesteld in jou, je opstelling naar de spelers toe en met name de wijze hoe je een 'grote' als Seedorf behandelt
... echt ongelooflijk.
geplaatst op: 18-12-2007 11:11:00u.
Maik: SEEDORF is gewoon de man... meer dan Kramer en alle schaatsers bijelkaar .... qua prestaties, niveau, professionaliteit. prijzen...Seedorf beat's them all, undisputed.

Alleen de rechtvaardige, verdiende waardering ontbreekt, zo typisch calvininstisch nederlands... tsja iedereeen maar zeiken dat hij in het verleden er niet altijd stond... wat een achteraf gezeik. Hij staat er NU en verdient het om NU sportman van het jaar te worden! Seedorf is NU groter dan Cruijff en NU groter dan Van Basten. Ik hoor t alweer: Seedorf altijd penalty's missen... b*s: Frank de Boer miste tegen Italie (euro 2000) 2 keer, maar daar hoor je niemand over. Van Basten miste op het EK 1996 tegen Denemarken de cruciale... hoor je niemand over. Of Seedorf die altijd zijn taken verzuimt, of niet lekker speelt in Oranje: irrelevant gezeik. Dus Wout Visser, open your eyes en niet zo denegrerend
geplaatst op: 18-12-2007 10:58:19u.
PL: @wout: Zoals ik gister al zei... Jouw glas is altijd half leeg... Wat heeft Seedorf Wél bereikt? Dat is een fantastische lijst. mensen wegzetten als Dom en tot twee keer toe eenzelfsoorig bericht posten met: durf je je naam niet volluit te schrijven.... jammer hoor!
geplaatst op: 18-12-2007 10:41:02u.
wout visser: Pardon? Ronald, als je de moeite neemt om deze lawine van mailtjes van onder af aan te lezen, dan zul je een aantal voorbeelden tegenkomen waarin Seedorf niet heeft gebracht wat je van hem mag verwachten.
geplaatst op: 18-12-2007 9:51:11u. | e-mail
Ronald: De sportprestaties die Seedorf al jarenlang neerzet, zijn van zeer hoog niveau!! In het nederlands 11-tal wil het maar niet lukken, hoe zou dat nu komen.........??? Zijn ploeggenoten spelen daar immers de sterren van de hemel!!??

Buiten de sporter Seedorf is er ook nog de mens Seedorf en die verdient zeker een prijs. Een voorbeeld voor (jonge)sporters!!

Zijn er andere evt. betere sporters?? Jazeker, maar ook op hun valt wel wat aan te merken en het blijft altijd een momentopname. Seedorf speelt al jaren op een hoog, constant niveau en volgens mij ben je dan een topper en van uitzonderlijk niveau................
geplaatst op: 18-12-2007 9:47:55u. | e-mail
wout visser: Realist (je bent zeker te laf om je eigen naam te noemen?), ik laat me niet meevoeren door de waan van het moment, en ik laat me op zondagavond ook niet opfokken door Jan van Halst.

Feit is, dat Seedorf in het verleden aantoonbaar veel minder heeft laten zien dan je van iemand met zijn zee grote kwaliteiten mag verwachten - en moet verwachten wanneer het om een belangrijke wedstrijd gaat.
geplaatst op: 18-12-2007 9:33:17u. | e-mail
realist: beste Wout, getuige jouw reactie op mijn posting heb je van alles verstand, behalve van voetbal. Daarnaast etaleer je een bijzonder laag niveau door anderen als dom te bestempelen. Waarschijnlijk lever je graag een prestatie door anderen af te kraken en veel negativisme ten toon te spreiden.
Jammer maar helaas bevuil je hiermeer een discussie over een topsporter.
geplaatst op: 18-12-2007 9:12:41u. | e-mail
realist: beste Wout, getuige jouw reactie op mijn posting heb je van alles verstand, behalve van voetbal. Daarnaast etaleer je een bijzonder laag niveau door anderen als dom te bestempelen. Waarschijnlijk lever je graag een prestatie door anderen af te kraken en veel negativisme ten toon te spreiden.
Jammer maar helaas bevuil je hiermeer een discussie over een topsporter.
geplaatst op: 18-12-2007 9:11:04u. | e-mail
DJ: Da's hier toch om om te vallen van het lachen. Seedorf een middelmatige voetballer? De man lacht jullie allemaal uit, en volkomen terecht.
geplaatst op: 18-12-2007 8:47:23u.
wout visser: Realist, wat ben je toch dom. Seedorf zal ongetwijfeld een eigen site hebben, waar je hem kritiekloos kunt ophemelen. Deze site gaat nu eenmaal over sportgeschiedenis.
geplaatst op: 18-12-2007 8:42:41u. | e-mail
David: Sven Kramer zal het wel winnen. Logisch hoor, op je 21ste beste schaatser aller tijden.(zegt toch wel iets van de sport, toch?!)

Seedorf is simpelweg goed en kan nog beter worden. Als wij hem maar vertrouwen en een jaloerse Van Basten weg gaat. je hebt niet voor niets ongeveer 80 interlands achter je naam. Deze zijn trouwens bijna allemaal basisplaatsen.
geplaatst op: 18-12-2007 8:32:38u. | e-mail
Martin Smeulers: Los van zijn prestaties is Seedorf een groot sportman die al geruime tijd op het hoogste niveau acteert.
Daarnaast is hij een persoonlijkheid die vast houdt aan zijn eigen keuzes en eigen gevoel.
Los wat de rest (inclusief wij hier met zijn allen) daarvan vinden / over te zeggen hebben.
geplaatst op: 18-12-2007 8:28:42u. | e-mail
realist: @wout: wat ben jij toch een zielig mens zonder inhoud. laat anderen met rust die wel iets gepresteerd hebben waar heel veel anderen van hebben mogen genieten en nog steeds doen en waarschijnlijk ook nog zullen blijven doen.
Go get a life, sucker!
geplaatst op: 18-12-2007 8:28:16u. | e-mail
amazing: Wegens zijn huidskleur zal seedorf in Nederland nooit sportman van het jaar kunnen worden.
Laten we met z'n allen even wakker worden....
geplaatst op: 18-12-2007 8:27:12u. | e-mail
David: Nou Wout, jij bent anders ook aardig bezig!
Om te zeggen dat Seedorf in Oranje weinig doet. Maar hij speelt de laatste tijd op posities waarvan je denkt dat ze niet eens bestonden. Laat de beste man maar eens op zijn Milanese positie spelen of direct achter 2(jaja 2) spitsen.
Dan komt meneer Seedorf wel van pas hoor. Hij kan scoren en mooi ook, geeft vaak beslissende passjes. Maar als er dan maar 1 iemand staat om er iets mee te doen is dat jammer.
En zoals alle grote voetballers hangt er rond Seedorf altijd een raar sfeertje, alsof HIJ zich extra moet bewijzen. Ik vrees dat ze hem niet nomineren aangezien hij dus dat vreemde sfeertje om zich heen heeft. Net als George Best en Edgar Davids. Wel goede en zelfs exceptionele voetballers maar vaak onderschat van hun potentie.
Seedorf had dat bij Ajax en trok daardoor zijn eigen plan door naar Sampdoria te gaan, wat uiteindelijk in prijzen zijn redding is geweest maar in Oranje zijn ondergang.

Nomineren mag je hem, maar winnen doet ie toch niet. Het zal wel weer
geplaatst op: 18-12-2007 8:26:57u. | e-mail
Matthijs: We willen een 6-jes cultuur en daar past Seedorf niet in. Jan-Peter met z'n vrienden Andre 'Taliban' Rouvoet en Wouter 'belasting omhoog' Bos stimuleren dit. Hierdoor krijgen mensen als Seedorf niet de waardering die ze verdienen. Jammer, eeuwig jammer. Maar het is niet anders.
geplaatst op: 18-12-2007 8:20:29u. | e-mail
Martin: Beste speler van de Champions League, winnaar van de zilveren bokaal achter kaka. Wat moet je nog meer bewijzen? Laten we blij zijn dat Clarence het karakter heeft om nog voor Oranje te spelen. maak hem belangrijk in het team en het kan een mooie zomer worden. Maar als ik lees dat van Basten teleurgesteld is dan vrees ik het ergste. Forza Clarence
geplaatst op: 18-12-2007 2:33:26u. | e-mail
Tevreden: Clarence is gewoon een van de grootste topsporters die nederland ooit heeft voorgebracht. Clarence verdiend gewoon de titel sportman van het jaar.
geplaatst op: 17-12-2007 23:22:00u.
Henk B: Ik vind seedorf een topsporter, in privé en in de voetbal wereld, je zou hem niet zien poseren met een ander shirt (v.d.Vaart) of horen zeuren, hij is netjes en beleefd. Ik zeg Seedorf 4e prijs van het jaar! (Champions legue, WereldBeker,Zilveren schoen Heeft ie ook nog kampionschap van ITalie dit jaar?? ) respect voor deze man, die bij elk team prestreren kan!!
geplaatst op: 17-12-2007 23:16:52u.
theo: Clarence Seedorf won veel prijzen, ontzettend veel. Maar was dat nu dankzij zijn aanwezigheid, of ondanks zijn meespelen? Sorry hoor, maar aan die plotselinge loftuitingen doe ik niet mee. Ik krijg alweer een beetje hoofdpijn als ik hem hoor zeggen dat hij toch wel de aanvoerdersband van Oranje om had willen hebben, maar dat Van Basten hem heeft gepasseerd. Zijn 'voorbeeldige gedrag' gecombineerd met zijn enorme ego zullen het Nederlands Elftal op het EK zonder twijfel de das om doen. Maar hij is veranderd, hoor ik dan om me heen. Iedereen papegaait elkaar na. Ziet dan niemand dat Clarence voetbalt voor... Clarence. Ik had deze 'grote mijnheer' liever op nieuwjaarsdag tegen HFC z'n opwachting zien maken. En dan mag-ie van mij best aanvoerder zijn.
geplaatst op: 17-12-2007 22:44:12u. | e-mail
djin: Seedorf verdient de hoogste titel in de voerballerij. Hij is behalve een groot voetballer ook nog eens een geweldig mens. Wat velen niet weten is dat hij veel goede doelen ook ondersteunt. Het zou zeer terecht zijn als hij een hoge onderscheiding krijgt. Een lintje zou op zijn plaats zijn.
geplaatst op: 17-12-2007 22:02:43u. | e-mail
Spencer: Helemaal niets aan toe te voegen, deze man verdient veel meer erkenning. Helemaal nu Van Basten teleurgesteld is over Seedorfs uitlatingen. Waar haalt die imbeciel het vandaan?
geplaatst op: 17-12-2007 21:54:23u.
Mathijs Strating: Schande dat Seedorf niet eens genomineerd is! Hij is momenteel de grootste sportman die Nederland rijk is!
geplaatst op: 17-12-2007 21:36:13u. | e-mail
Mischa: Seedorf heeft wedrom aangetoond over zeldzame klasse te beschikken zoals, Cruyff, van Basten, Gullit en nog een paar van welleer. het is inderdaad een schande dat hij in eigenland alleen vanwege zijn penalty's wordt herrinderd, terwijl in mijn ogen Clarence en dan niet de leeuw, een van meest intelligente en slimste spelers allertijden is, ik noem het altijd de donkere Bergkamp, maar ik vind hem eigenlijk wel beter......... misschien moet Johan Derksen iets beginnen ? tippie
geplaatst op: 17-12-2007 21:14:15u. | e-mail
Dirk: Seedorf is een fantastische voetballer, Jan van Halst noemde hem gisteravond terecht een voorbeeld voor alle voetballers in Nederland.
Fantastische carriere die nog lang niet afgelopen lijkt.
Heeft een hoop bagger over zich heen gekregen, soms terecht, vaak ook niet. Ondanks/dankzij dit alles is hij mentaal sterk gebleven en heeft zich in de harde wereld die topvoetbal heet bij meerdere topclubs op het middenveld gehandhaafd en een indrukwekkende prijzenkast verzameld.

En nogmaals:
Een teamsporter zou geen sportman van het jaar mogen worden naar mijn mening.
geplaatst op: 17-12-2007 18:19:49u.
Gijs E: De reacties op deze site geven eindelijk aan dat lang niet heel Nederland op Seedorf zat te zeiken en er gelukkig meer dan genoeg liefhebbers waren. Seedorf heerst.

Een aantal noemen zijn prestaties bij Real gering, maar kort geleden is hij door de real supporters uitgeroepen tot beste links-midden ever. Deze verkiezing is dan wel onder jong(internetstemmers) publiek gehouden maar geeft wel de impact aan die hij daar gehad heeft.
geplaatst op: 17-12-2007 18:07:46u.
Jerry: Het is moeilijk in een wereld vol vooroordelen (getuige ook sommige reacties) iemand op zijn prestaties te beoordelen. Helaas ook zelfs in de sport... Wees objectief dan kan je niet anders dan oordelen dat Seedorf een zeer speciale voetballer die verdiend geroemd te worden.
geplaatst op: 17-12-2007 17:40:15u.
Ruud Doevendans: Prijzen zeggen weinig.

Arie Haan won 3 x de Europa Cup 1, 2 x de Europa Cup 2, 1 x de wereldbeker voor clubs en 4 x de Europese Supercup. Hij speelde 2 WK-finales.

Phillip Cocu won 1 Europese supercup. Dat is alles.

Wie was de betere middenvelder?

Heinz Stuy won 3 x de EC 1 en kreeg geen goal tegen. Lev Jasjin won nooit een Europese prijs. Wie was beter?

Slechts weinigen zullen zich Alessandro Costacurta over een aantal jaren nog herinneren als een groot verdediger. Toch won hij 7 landskampioenschappen en 5 x de EC1/CL. Het scheelt wel als je naast Franco Baresi en Paolo Maldini staat. Ik denk dat het voor Seedorf ook niet onplezierig is om zich omringd te weten door winnaars als Kaka, Maldini, Nesta, Gattuso en tot vorig jaar Sjevtsjenko. Dat doet niets af aan zijn grandioze prijzenkast, maar het zet zijn eigen concrete bijdrage daaraan (doelpunten, assists bv.) wel in een ander daglicht.
geplaatst op: 17-12-2007 17:39:17u. | e-mail
Robert: @ Dirk:

Joedeloe....!!!!
Ik mag hopen dat je een geintje maakt betreffende die penalty van Cruyff/Jesper Olsen????????????

Dat was briljant, andere woorden zijn er niet voor.
geplaatst op: 17-12-2007 16:57:50u.
sjefke: Seedorf is een topvoetballer maarja zoals je weet heeft van basten liever B spelers dan topspelers dus ik vraag me af of die zal spelen op het EK Ik vindt dat een speler als Seedorf altijd moet spelen maarja wie ben ik om dat te zeggen als die eventueel coach van ajax zou worden dan vrees ik een dikke afgang van ajax
geplaatst op: 17-12-2007 16:53:26u.
Dirk: @peter
hetzelfde als van Basten in de halve finale van de EK in '92 ?
Poe, Cruijff had in 82 tegen Helmond Sport zelfs de hulp van Jesper Olsen nodig om een penalty te benutten.
geplaatst op: 17-12-2007 16:51:32u.
Robert: Seedorf heeft met zijn clubs vele prijzen gewonnen. Onwaarschijnlijk veel prijzen. Zoveel zelfs, dat hij wellicht de enige voetballer zal zijn die ooit zoveel prijzen heeft gewonnen. Daar verdient hij lof voor, zonder enige twijfel, maar laten we wel wezen: die prijzen heeft hij niet in zijn eentje gewonnen. Dat heeft hij met zijn teams gedaan. Seedorf heeft het in zich om een dragende speler te zijn die het niveau van zijn hele ploeg naar een hoger plan brengt.
Het zou me niet verbazen als hij in zijn resterende jaren uitgroeit tot het formaat Zidane. Persoonlijk vind ik dat hij (nog) niet zover is. De records die hij behaald heeft, zijn geen persoonlijke records, so to speak...Wat overigens niets afdoet aan de prestatie ansich.

Maar......zo is het niet altijd geweest: Sampdoria en inter waren niet echt succesvol en ook bij Real ging het niet altijd van een leien dakje. Tel daarbij op zijn prestaties in Oranje en je kunt niet veel anders dan koeltjes constateren dat Seedorf een groot sportman is, dat zijn prestaties en records fenomenaal zijn, maar dat hij zelf (nog) geen fenomeen IS.
Seedorf is zo goed als zijn team, en niet, zoals het hier gebracht wordt, andersom...

Zeker gezien het feit dat Seedorf jarenlang echt uitgekotst is door iedereen vind ik de reacties hier zeer opmerkelijk (ik zal het woord hypocriet niet hardop gebruiken, ik denk het echter wel).

Laten we eerst eens beginnen met een 'ouvreprijs' voor Bergkamp (je weet wel, die Nederlander die als een van de weinige buitenlanders in de Engelse Hall of Fame hangt)
Als Seedorf een prijs verdient dan Bergkamp zeker!!
geplaatst op: 17-12-2007 16:51:31u.
Nadir: "Zijn goede spel valt nu des te meer op omdat in voorgaande jaren nauwelijks iets zinvols toevoegde aan zijn teams. Niet voor niets was hij bij Real en Inter vaak langdurig reserve. Aan het winnen van prijzen heeft hij tot dit jaar vaak weinig bijgedragen."

Hier ben ik het neit mee eens!
Ten eerste voegde hij wel degelijk iets zinvols toe aan de teams waar hij speelde.
Ten tweede valt het nu pas op, omdat iedereen hem zo uitkakte en hem daardoor niet wilde volgen. Ik volg hem al jaren en hij laat al jaren voetbal van een hoog niveau zien! In al die jaren is hij zeker ook gegroeit en dat komt nu nog eens extra tot uiting, maar een hele goede voetballer is hij altijd al geweest!
geplaatst op: 17-12-2007 16:47:33u.
Nadir: "Zijn goede spel valt nu des te meer op omdat in voorgaande jaren nauwelijks iets zinvols toevoegde aan zijn teams. Niet voor niets was hij bij Real en Inter vaak langdurig reserve. Aan het winnen van prijzen heeft hij tot dit jaar vaak weinig bijgedragen."

Hier ben ik het neit mee eens!
Ten eerste voegde hij wel degelijk iets zinvols toe aan de teams waar hij speelde.
Ten tweede valt het nu pas op, omdat iedereen hem zo uitkakte en hem daardoor niet wilde volgen. Ik volg hem al jaren en hij laat al jaren voetbal van een hoog niveau zien! In al die jaren is hij zeker ook gegroeit en dat komt nu nog eens extra tot uiting, maar een hele goede voetballer is hij altijd al geweest!
geplaatst op: 17-12-2007 16:46:58u.
Peter: Wat kon Seedorf nu gebeuren toen hij van 11 meter schoot!?
geplaatst op: 17-12-2007 16:45:18u. | e-mail
de bauer: Seedorf for PRESEDENT
geplaatst op: 17-12-2007 16:35:03u. | e-mail
sjefke: maar goed pl hij heeft ook wel bij ploegen gespeeld waar die topspelers om zich heen heeft en het zijn 2 totaal verschillende voetballers seedorf is harstikke goed voetballer maarja de vraag is of van basten dat ook vindt hoop voor ajax niet dat van basten daar trainer wordt want dan kunnen ze zich voorbereieden op de eerste divisie
geplaatst op: 17-12-2007 16:31:09u.
PL: kan ik het alleen maar mee eens zijn! maar Sjefke zet de Palmares van Seedorf eens naast die van Bergkamp...
Dat was ook een briljante voetballer maar zijn prestaties zijn totaal niet te vergelijken met die van Seedorf
geplaatst op: 17-12-2007 16:27:13u.
Dirk: Is wout niet ooit een feijenoord-blog begonnen op de voorloper van sportgeschiedenis ? staat me iets van bij.
geplaatst op: 17-12-2007 16:26:32u.
Marcel: Hij is de enige voetballer die 3x de championsleague heeft gewonnen en ook nog bij 3 verschillende clubs. Nominatie voor sportman van het jaar zou gewoon automatisch zijn... Ook al is hij wisselvallig geweest, maar hij is wel altijd een vaste waarde voor de elftal waarin hij speelde.. En kijk nu wat voor een waarde hij nu is voor AC Milan!!
geplaatst op: 17-12-2007 16:26:22u.
E.Mac-Donald: Als die jongen in Nederland net zo veel vertrouwen zou krijgen dan in Italie, dan zouden zijn prestaties in Oranje beter zijn. Maar hij wordt eerst jarenlang afgezeken en de mensen die dat doen zoeken daarin keer op keer een bevestiging.

Die erelijst van Seedorf is een fenomenale prestatie. Ook is het van Milan een geweldige prestatie om hem in een team zo goed te laten functioneren.

Heb deze reactie overgenomen van Jan omdat het precies past en precies de woorden zijn die ik ook wil gebruiken.
geplaatst op: 17-12-2007 16:18:39u. | e-mail
Jurryt: Ik ben hier de Feyenoorder, Tony. En sinds 1994 ook voorstander van Seedorf - behalve als hij tegen Feyenoord speelt.
geplaatst op: 17-12-2007 16:12:46u. | website
Dirk: Tony, eerst kijken dan vragen. Dit is wout zijn werk, althans een deel ervan.
geplaatst op: 17-12-2007 16:10:58u.
Tony: Of zit je te zeiken Wout, omdat je Feyenoorder bent? Want dat ben je, toch?
geplaatst op: 17-12-2007 16:09:57u.
Tony: Wout Visser, moet jij niet werken dan, je doet volgens mij niks anders dan dit.

En ik zou met liefde solliciteren, maar ben pas bij mijn A-cursus
geplaatst op: 17-12-2007 16:05:39u.
Sjefke: als je seedorf er een geeft dan moet je er bergkamp ook een geven dat was me een briljante speler jammer dat we die kwijt zijn
geplaatst op: 17-12-2007 15:57:17u.
Dick: @ Ruud Doevendans "Zij die nu Clarence Seedorf bewieroken (...), zijn dezelfden als die hem vele jaren uitspuwden"
Ik ben bang dat dit in algemene zin klopt. Gelukkig heb ik Seedorf altijd heel erg goed gevonden.
geplaatst op: 17-12-2007 15:55:34u. | website
Dirk: Tussen alles rond wout door wil ik er nogmaals op hameren dat ik het vreemd vind dat een team-sporter sportman voor het jaar kan worden.
En de genomineerden dit jaar zijn Theo Bos, Ruben Houkes en Sven Kramer. Daar staat Seedorf dus niet tussen.
geplaatst op: 17-12-2007 15:50:16u.
Wammes: @Wout Visser
Ik snap dat het knap frustrerend is geweest om, terwijl je zelf al bij de D-tjes speelde, gepoort te worden door een Seedorf die toen nog meedeed bij de F-jes. Maar ik denk toch dat het tijd wordt dat je daar overheen stapt. Je moet wel behoorlijke oogkleppen op hebben om te zeggen dat Seedorf niet veel voorstelt, terwijl hij nog dit jaar verkozen is als beste middenvelder van de CL. Mensen wegzetten met, ga maar weer snel aan het werk, verdient ook niet bepaald de schoonheidsprijs. Grow up!
geplaatst op: 17-12-2007 15:41:36u. | e-mail
Pim Lucas: Arrogantie is NOOIT goed te praten laat staan te onderbouwen. maar dat terzijde. Kun je niet gewoon toegeven dat Seedorf de prijs gewoon verdient? Als er iemand is in het nederlands elftal dan is HIJ het wel! kijk nou eens naar wat hij WEL heft bereikt en niet naar wat NIET.... Of is jouw glas altijd half vol?
geplaatst op: 17-12-2007 15:07:07u.
Ruud Doevendans: Zij die nu Clarence Seedorf bewieroken alsof hij al jaren achtereen de ene fenomenale prestatie aan de andere rijgt, zijn dezelfden als die hem vele jaren uitspuwden vanwege zijn zelfingenomen recalcitrante gedrag in Oranje, waarbij hij weinig bijdroeg aan het spel van de nationale ploeg anders dan continu gezever om respect en een centrale positie.

Clarence Seedorf heeft dit jaar opvallend goed gespeeld. In zijn huidige vorm kan hij met Rafael van der Vaart en Wesley Sneijder wedijveren om twee offensieve posities op het middenveld van het Nederlands elftal.

Zijn goede spel valt nu des te meer op omdat in voorgaande jaren nauwelijks iets zinvols toevoegde aan zijn teams. Niet voor niets was hij bij Real en Inter vaak langdurig reserve. Aan het winnen van prijzen heeft hij tot dit jaar vaak weinig bijgedragen.

Kortom, de ontwikkeling van Seedorf is in 2007 erg positief geweest. Hij is ook volwassen geworden. Clarence, ga zo door!
geplaatst op: 17-12-2007 15:06:18u. | e-mail
wout visser: Mijn arrogante houding is wel met feiten onderbouwd, mijnheer PL (durf je je naam niet voluit te schrijven?). Dus ga maar weer gauw aan het werk ....
geplaatst op: 17-12-2007 15:01:49u. | e-mail
PL: @Jurryt: Ik (wij) kunnen heel goed twee dingen tegelijk! en neen we zijn geen vrouwen :)
geplaatst op: 17-12-2007 14:57:35u.
Jurryt: @ de werkgever van PL: Sportgeschiedenis draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor het werkweigerachtige gedrag van uw werknemers.
geplaatst op: 17-12-2007 14:52:00u. | website
PL: Wout: Ik zit hier met verschillende collegae op mijn werk en we houden deze site in de gaten. We ergeen ons aan JOUW arrogante houding en niet die van Tony die overigens gelijk heeft! als Nederlander moet je TROTS zijn dat een speler als Seedorf zo op handen gedragen wordt in Italia... Ik heb er zelf een half jaar gewoont en weet dus dat dat niet speciaal voor de nederlandse TV gezegd wordt maar OPRECHT is...
geplaatst op: 17-12-2007 14:48:22u.
Dirk: Al zijn Lenstra, JC en Gullit allen sportman van het jaar geweest, ik blijf vinden dat dit geen titel is voor een teamsporter.
geplaatst op: 17-12-2007 14:42:26u.
Tyrone: @woutvisser,
tuurlijk jij weet het allemaal wel he?
Je klaagt over het feit dat hij gewisseld werd in de CL finale, deze man is uitverkozen tot beste middenvelder van de CL. dat zegt zeker niets? Wat een onzin kraam je uit. Deze paar kleine minpuntjes die jij noemt staan in enorm schril kontrast met zijn prestaties.
geplaatst op: 17-12-2007 14:30:35u. | e-mail
wout visser: Tony, wat weet je het weer arrogant beter dan de diverse bondscoaches, die Seedorf in de loop der jaren onder hun vleugels hebben gehad. Waarom solliciteer je niet naar de positie van Van Basten?
geplaatst op: 17-12-2007 14:26:07u. | e-mail
Marck Hagen: Ik steun dit initiatief, voor mij is hij de sportman van het jaar of moet hij minstens genomineerd worden. Vooral voor zijn doorzettingsvermogen na jaren van harde kritiek over zijn 11 meter drama.
geplaatst op: 17-12-2007 14:20:13u. | e-mail
Willem: Als er iemand is die de titel sportman van het jaar verdient dan is het wel Clarence Seedorf. Altijd dat gezeik over Oranje, hij staat er toch maar. En als je bij Ajax, Real Madrid, AC Milan om maar wat op te noemen basis speelt tja.... dan kan je wat. En dat al jaren achtereen. Groot respect.
geplaatst op: 17-12-2007 14:14:07u.
Tony: @ wout visser, wat ben je toch een azijnpisser.

Clarence Seedorf is al jaren neerlands beste middenvelder. Zet hem naast van Bommel en achter van Nistelrooij en we winnen het EK
geplaatst op: 17-12-2007 13:39:53u.
Zeeuwse Henk: Tuurlijk hoort Seedorf in dat rijtje thuis en laat dan de mesnen kiezen...democratie denk ik.
Maar dan moet je ook wel de gelegenheid geven om op hem te stemmen.

Zo ook van Basten hem de mogelijkheden moet geven ( net zoasl hij die wel geeft aan een aantal andere stuntelaars in Oranje )
Seedorf op de lijst erbij van genomineerden en dan maar eens zien wie er kiest en wie er wordt gekozen.
geplaatst op: 17-12-2007 13:31:18u.
Janneke: al jaren maak ik mij kaad hoe Clarence in de voetbalwereld en pers wordt behandeld. Een super voetballer. Als hij dat niet was zou hij dan zo lang bij een grote club als AC Milan voetballen? Hou eens op met hem af te zijken? Echt hollands! Ga zelf eens wat presteren. De beste stuurlui staan nog steeds aan wal! Geen nominatie moet hem niet deren. Kenners en redelijk dekende mensen weten dat hij een grandioos voetballer is en dat voorlopig ook blijft. Zijn talent kan niemand van hem afnemen.
Hou op met zeiken en steun deze man. Het is te hopen dat niet zijn afkomst iets met deze misplaatste negeren van zijn capaciteiten te maken heeft. Hier in Nederland weet je het maar nooit. Clarence veel succes verder en blijf de wereld plezieren met je spel. Je bent een grote!
geplaatst op: 17-12-2007 13:26:18u. | e-mail
An: helemaal mee eens Pieter!
Clarence erbij!
geplaatst op: 17-12-2007 13:15:54u.
PL: @Wout: Ongelooflijk Als je het hebt over een prestatiecurve! Jarenlang presteren op TOPniveau alle prijzen winnen die je maar KAN winnen (het Nederlandselftal daargelaten dan). Wie in Nederland heeft hetzelfde aantal aan prijzen gewonnen? Wat nou prestatiecurve... Nogmaals Wout ik geef het je te doen
geplaatst op: 17-12-2007 13:02:42u.
Jurriaan: sorry, ik bedoelde 'een Oscar voor een hele loopbaan', maar dat begrijp je wel. Overigens mag Sven Kramer van mij best Sportman van het Jaar worden, maar Seedorf helemaal negeren zou ongepast zijn.
geplaatst op: 17-12-2007 12:35:36u. | e-mail
Jurriaan: @ Wout, ik heb het alleen over dit jaar. Een Jaap Eden is geen Oscar voor een heel jaar, maar voor een uitzonderlijke prestatie. Als Dekker drie etappes in de Tour wint, wordt toch ook niet het missen van goud in Barcelona erbij gehaald.
Seedorf was tegen Bayern en Manchester United formidabel. En doorslaggevend.
geplaatst op: 17-12-2007 12:32:41u. | e-mail
Mace: Seedorf is gewoonweg gegroeid tot één van de beste middenvelders van de wereld!! alleen al 3x de championsleague winnen bij 3 verschillende clubs zegt al genoeg! En hij si de el Presidente bij de milanezen. Balvast, straalt rust uit en is een geboren leider! de bondscoach wilt het gewoon niet zien... Clarence Seedorf is naast van der Sar, de beste leider binnen het elftal! groet een supporter van C. Seedorf
geplaatst op: 17-12-2007 12:20:10u.
Dick: @Wout
Je benadert Seedorf volkomen onterecht negatief en zoekt daar argumenten bij. Dat hij gewisseld werd in de laatste CL finale, tja... Je kan ook zeggen dat hij wederom in de basis stond.
Sporters beoordeel je op hun erelijst, dat zijn de prestaties.
De bal moet erin, klaar. Een goed voorbeeld is Bergkamp. Hij kon ongetwijfeld dingen die Seedorf niet kon, maar hij wist nooit de CL de winnen...
En over Oranje: wat mij betreft is het gegeven dat Seedorf zich nog altijd beschikbaar stelt voor Oranje de reden hem een lintje gegeven.
Go Clarence !
geplaatst op: 17-12-2007 12:12:40u. | website
Dirk: @ Jurryt,
Zou je dat fluitje uit het publiek aub niet meer willen noemen ? Die pijnlijke gebeurtenis (en het feit dat we het destijds op grote toernooien blijkbaar van doelpunten van spelers als Gaston Taument moesten hebben) verdient een plaatsje in de diepste en donkerste kelder van de vaderlandsche voetbalgeschiedenis.
geplaatst op: 17-12-2007 10:36:20u.
Anne: Wout,

Heel Nederland kwijlt al wat langer over Seedorf dan gister. Hij is op dit moment zonder twijfel Nederlands beste middenvelder. Het is een grof schandaal dat Demy de Zeeuw van Van Basten meer krediet krijgt dan een echte leider als Seedorf.

Het komt over alsof je iets persoonlijks tegen de man hebt en hem absoluut niet beoordeeld op zijn prestaties.
geplaatst op: 17-12-2007 10:15:18u.
Jurryt van de Vooren: Inderdaad Wout: een grote sporter presteert constant op het topniveau dat hem of haar past, ononderbroken gedurende een reeks van jaren.

Lees eens mee:
1994: 1e landskampioenschap (Ajax)
1995: 1e Champions Leauge
1998: 1e Wereldbeker voor clubteams
Daarna ben ik de tel kwijtgeraakt, maar in ieder geval heeft hij op internationaal niveau al veertien jaar alles gewonnen, behalve iets met Oranje. Maar welke Nederlandse voetballer heeft in die tijd wél iets met Oranje gewonnen, Wout?

Of moet het vijftien jaar zijn?

Clarence naar het EK én de Olympische Spelen. Daarna wordt hij bondscoach van Suriname - samen met Winston Bogarde en Stanley Menzo. Niet snel daarna zal dat Suriname het Nederlands Elftal verslaan.

Maar dat komt dan door het veld, de scheidsrechter, en omdat er in het publiek iemand met een fluitje zat.
geplaatst op: 17-12-2007 9:59:59u. | website
wout visser: Klopt. Ik heb op deze site al meer dan eens gewaarschuwd om een sporter niet uitsluitend op zijn/haar erelijst te beoordelen. Wat jij in reactie nummer 2 overigens duidelijk wel doet.

Ander mooi voorbeeld van zo'n verblinding is Aaron Winter, die een tijdje recordhouder is geweest van het aantal Oranje-interlands. Dit record heeft hij vooral opgebouwd met een fors aantal reservebeurten.

Dat heel Nederland sinds gisteren over Seedorf kwijlt weet ik ook wel, maar zijn prestaties in Oranje zijn zwaar onder de maat - zonder enige twijfel. En bij Milan en voorgaande werkgevers speelde hij in belangrijke wedstrijden ook te vaak onder zijn niveau.

Nogmaals, en nu voor de laatste keer: een grote sporter presteert constant op het topniveau dat hem of haar past, ononderbroken gedurende een reeks van jaren.
geplaatst op: 17-12-2007 8:36:22u. | e-mail
Dirk: Als je dezelfde prestatie geleverd hebt als de legendarische Harry 'der Knipser' Decheiver verdien je een nominatie. HD gaat overigens aan het einde van dit siezoen stoppen als coach van de Vroomshoopse Boys.
geplaatst op: 17-12-2007 8:23:43u.
Jan: Wout, ik heb niet het idee dat je Seedorf beoordeelt op zijn prestaties. Je kijkt naar zijn erelijst en zegt: 'Maar in de finale speelde hij speelde slecht.' En komende zomer moet Seedorf het dan maar gaan goedmaken...
geplaatst op: 17-12-2007 7:56:34u. | website
wout visser: Het spijt me heren, maar een profvoetballer wordt nu eenmaal beoordeeld naar zijn prestaties. Net als ik trouwens, en ik verdien ongetwijfeld heel wat minder dan Seedorf ....
geplaatst op: 17-12-2007 6:03:10u. | e-mail
Jurryt van de Vooren: Jurriaan heeft volkomen gelijk. Seedorf heerst!
geplaatst op: 16-12-2007 22:58:56u. | website
Jan: Dat zal het met Seedorf in Oranje blijven tot hij stopt met voetballen: eerst moet hij ons kampioen maken, dan is hij in orde. De truc met voetbal is nou juist dat hij bij Milan al vanaf het begin als een kampioen behandeld is, en dat loont.
geplaatst op: 16-12-2007 22:13:52u. | website
wout visser: Als Seedorf volgend jaar Oranje èn langs Frankrijk, èn langs Italië èn langs Roemenië op het EK verder brengt, stijgt hij ook voor mij met stip. Hij heeft er ongetwijfeld de kwaliteiten voor.
geplaatst op: 16-12-2007 20:55:44u. | e-mail
Jan: Vreemd toch, dat zo'n matige speler al die prijzen wint.

Als die jongen in Nederland net zo veel vertrouwen zou krijgen dan in Italie, dan zouden zijn prestaties in Oranje beter zijn. Maar hij wordt eerst jarenlang afgezeken en de mensen die dat doen zoeken daarin keer op keer een bevestiging.

Die erelijst van Seedorf is een fenomenale prestatie. Ook is het van Milan een geweldige prestatie om hem in een team zo goed te laten functioneren.
geplaatst op: 16-12-2007 20:49:55u. | website
wout visser: Jurriaan draaft fors door. Wat Seedorf tot nogtoe in Oranje heeft laten zien is ronduit beschamend voor iemand met zijn kwaliteiten. En in de laatste CL-finale werd hij vanwege zijn geringe inbreng gewisseld ....

En zo zijn er in een vroeger Seedorf-verleden ook wel van die momenten geweest. Zoals in de CL finale van 1995, toen hij als Ajax-speler om dezelfde reden ook werd gewisseld.

Seedorf's prestatiecurve is door de jaren heen veel te wisselvallig geweest om hem een groot voetballer te noemen. En dat hij veel prijzen heeft gewonnen is leuk, maar die zijn meer dan eens ondanks hem gewonnen - en niet dankzij hem.
geplaatst op: 16-12-2007 20:39:38u. | e-mail


Sportus.nl
Headliner.nl