Zoeken


Nieuwsbrief

Vul uw e-mailadres in
om onze nieuwsbrief te ontvangen!



Sportus.nl; Where Sports Meets Fashion

Rubrieken

RSS feed Anno en Sportgeschiedenis WK special
Anno en Sportgeschiedenis WK special (5)
RSS feed Atletiek
Atletiek (317)
RSS feed Auto- en motorsport
Auto- en motorsport (80)
RSS feed Ballen
Ballen (26)
RSS feed Basketbal
Basketbal (49)
RSS feed Boksen
Boksen (133)
RSS feed Bowls
Bowls (2)
RSS feed Cerilly en de Tour de France
Cerilly en de Tour de France (2)
RSS feed Cricket
Cricket (18)
RSS feed Darts
Darts (10)
RSS feed De Klassieker
De Klassieker (149)
RSS feed De verjaardag van Bep van Klaveren
De verjaardag van Bep van Klaveren (19)
RSS feed Diversen
Diversen (15)
RSS feed EK dagboek
EK dagboek (28)
RSS feed EK voetbal 2008
EK voetbal 2008 (67)
RSS feed Gegroet Beijing, hier Olympia!
Gegroet Beijing, hier Olympia! (15)
RSS feed Gewichtheffen
Gewichtheffen (12)
RSS feed Golf
Golf (11)
RSS feed Het ontstaan van de Spelen
Het ontstaan van de Spelen (38)
RSS feed Het stadioncomplex
Het stadioncomplex (9)
RSS feed Hockey
Hockey (51)
RSS feed Honk- en softbal
Honk- en softbal (18)
RSS feed Judo
Judo (34)
RSS feed Karin in Peking
Karin in Peking (9)
RSS feed Lacrosse
Lacrosse (4)
RSS feed Nederlands goud
Nederlands goud (116)
RSS feed Nico Scheepmaker Beker
Nico Scheepmaker Beker (59)
RSS feed Olympisch Stadion Amsterdam
Olympisch Stadion Amsterdam (486)
RSS feed Olympisch vuur
Olympisch vuur (74)
RSS feed Olympische Spelen Algemeen
Olympische Spelen Algemeen (194)
RSS feed Olympische Winterspelen
Olympische Winterspelen (221)
RSS feed Olympische Zomerspelen
Olympische Zomerspelen (771)
RSS feed Op weg naar Peking
Op weg naar Peking (558)
RSS feed Opmerkelijke sporten
Opmerkelijke sporten (15)
RSS feed Overig
Overig (207)
RSS feed Paardensport
Paardensport (41)
RSS feed Persberichtmomenten
Persberichtmomenten (10)
RSS feed Politiek
Politiek (4)
RSS feed Roeien
Roeien (43)
RSS feed Rugby
Rugby (26)
RSS feed Schaatsen
Schaatsen (453)
RSS feed Schermen
Schermen (13)
RSS feed Schietsport
Schietsport (10)
RSS feed Snooker
Snooker (22)
RSS feed Sport (niet) in beeld
Sport (niet) in beeld (15)
RSS feed Sport en politiek
Sport en politiek (436)
RSS feed Sport in beeld
Sport in beeld (590)
RSS feed Sportboeken
Sportboeken (631)
RSS feed Sportdocumentaires IDFA 2010
Sportdocumentaires IDFA 2010 (10)
RSS feed Sportdvd's
Sportdvd's (38)
RSS feed Sportfilmfestival Den Bosch
Sportfilmfestival Den Bosch (21)
RSS feed Sportjournalistiek
Sportjournalistiek (114)
RSS feed Tennis
Tennis (84)
RSS feed Turnen
Turnen (42)
RSS feed Uncategorized
Uncategorized (4)
RSS feed Vergeten sporthelden
Vergeten sporthelden (105)
RSS feed Voetbal
Voetbal (1991)
RSS feed Volleybal
Volleybal (17)
RSS feed Werk
Werk (1)
RSS feed Wielrennen
Wielrennen (666)
RSS feed Zeilen
Zeilen (24)
RSS feed Zwemmen
Zwemmen (115)



Ads
Subside Sports
KillerTees T-shirts
Voetbalkleding
Tennismode
Voetbalshirts.com
Fotogeschenken
MEC Training
Aart Kok Vouwwagens
Combi-Camp Vouwwagens
Tuinhuisjes & paardenboxen

Add to Google

Multimediaal

Olympische stadions in de tijd, De Feyenoord sportquiz, Sportnieuws op de kaart, een tag cloud, en het Sportbeeld van de dag archief. Kijk verder »


Sportbeeld van de dag

1980: VS verslaat USSR in olympische ijshockeyfinale



Het gezwam van Maarten Ducrot

Door Micha Peters 22-7-2008

De Tour kijk je op de Belg. Dat weet iedereen. Helaas was er vandaag, net als afgelopen zondag overigens, iets mis met het geluid bij onze zuiderburen. Ik moest dus noodgedwongen naar Nederland 1 koekeloeren. Wat een ramp. Herbert Dijkstra gaat nog wel, maar wat die Maarten Ducrot allemaal uit zijn botten slaat!

ANP Fotoarchief

Jean en Mart

Je zou bijna gaan terugverlangen naar de tijd dat Mart Smeets en Jean Nelissen het commentaar verzorgden. De arme Jean werd altijd door Mart aan de kant gezet. Was Jean net bezig met een monoloog over een of andere rampzalige valpartij uit 1907, begon Mart er doodleuk doorheen te tetteren. Jean deed er dan maar het zwijgen toe.

Jean rookt tegenwoordig fulltime sigaren ergens in het zuiden van het land. Mart is verbannen naar de rand van de nacht. Voor het slapen gaan spreekt Zijne Martheid iedere avond, vanuit een mooie locatie in Frankrijk, de natie toe. Tot zijn ongenoegen zitten daar dan ook gasten bij.

Het cadeau Ducrot


Maar overdag zitten we dus met Ducrot. Het ene cliché na het ander vliegt dan door de ether. Na een korte speurtocht op de digitale snelweg (en een tip van bloglega Jan) vond ik een aardige verzameling gemeenplaatsen van het clichémannetje.

Dit slingerde Ducrot de afgelopen jaren de ether in:

- "Kijk die Schumacher stoempen op zijn zadel.... Dat zal wel een aambei worden!"
- "Gaat ie weer telefoneren, doe die oortjes uit!"
- "Ja hoor, ze zitten weer te bellen met die oortjes. Ik wil wel eens weten wat voor een telefoonrekening ze hebben."
- "Hallo, hallo, wie stinkt daar zo?"
- "Dit wordt de Tour van de tien kleine negertjes."
- "Gaat ie staan pissen, op een moment waar de hersenen uit de oren komen als gebraden kroketten!"
- "De renners denken ook, als ik nu de snot voor de ogen fiets in dit ontsnappinkje, dan word ik er straks op de berg afgepierd."
- "Dit is geen fietsen meer, dit is laagvliegen."
- "Het blijft altijd zo dat er 50 renners achteraan in het peloton rijden, namelijk de laatste 50, daar doe je niks aan."
- "Alsof ze een emmer leeggooien!"
- "Als een lap op een rode stier."
- "De verandering van het oude naar het nieuwe wielrennen gaat met kraken en piepen."
- "Het zijn eigenlijk allemaal musketiers."
- "Het komt heus wel weer goed met de wielersport, het is gewoon een periode waar je doorheen moet."
- "Schrijf hem maar op!"
- "We moeten de beer niet verkopen voordat..of hoe heet dat ook al weer"
- "Voigt zit ondersteboven op de fiets, te roepen om zijn moeder"
- "Om je haren bij op te vreten"
- "Bij die afdaling zouden ze parachutes moeten verplichten."
- "Kijk Popovych eens dalen! Dat ie dat mag van zijn moeder."

En dan wat woordenwisselingen tussen Ducrot en Dijkstra:

- Dijkstra: "Hij heeft heel veel dieren, daar houdt ie van. Hij heeft ook 13 ezels, wist je dat?" Ducrot: "13 ezels, wat moet je daar nou mee?"
- Ducrot: "Maar deze twee hebben nu 2 lachende Discovery's in het wiel. En dat is de reden waarom je mee moet zijn" Dijksta: 'Deze twee', als jij het op het scherm aanwijst kan de kijker het niet zien!" Ducrot: "Dat zijn..." Dijkstra: "...de Discovery's bedoel je
- "Dijkstra: Nog 500 meter; het wordt een korte sprint Maarten. Ducrot: 500 meter is nog steeds erg lang. 400, 300 meter is ook een lange sprint. 200 is normaal, 100 meter is een korte sprint. Oh kijk daar gaat Vasseur van ver, oh wat gaat ie van ver (...) Na de finish, Dijkstra: Het werd dus toch een korte sprint.
- Ducrot: "Ja, dr zitten geen kurken tussen, zoals bij zwemmen (...) Dat is ook waarom ik zwemmen zo sááái vind."
Dijkstra: "Dat mag je niet zeggen"
Ducrot: "Nou, schaatsen dan".
Dijkstra: "Dát al helemaal niet!"
- Dijkstra: "Kun je daar kanoën, Maarten?"
Ducrot: "Ja, dat kan, maar is wel heel moeilijk."
Dijkstra: "Heb jij dat al eens gedaan?"
Ducrot: "Laat ik daar maar niets over zeggen, want ze kijken thuis mee."
- Ducort tegen Dijsktra: "Kan je even je kop houden, we zitten hier naar een fantastische sport te kijken en jij leutert wat over een mooi klooster."

Liefhebbers kunnen hier nog meer quotes lezen.

Boogerd op de commentaarstoel

Wat te doen? De oplossing is denk ik simpel. Michael Boogerd moet achter de microfoon kruipen. Deze Tour was al hij even te gast als commentator en dat deed hij best aardig. Wat onwennig, maar dat komt wel goed.

Het is denk ik ook het beste voor hem. Nu, in zijn eerste jaar als ex-renner, heeft hij nog wel wat te doen. Beetje in showprogramma`s als gast optreden, hier en daar een lintje doorknippen en af en toe eens lekker stoeien met zijn Miss Nederland. Maar dat gaat snel vervelen. En dan?

Koffiezetten

Binnenkort zal hij wel iets gaan zoeken in de ‘wielrennerij’. Koffiezetten bij Rabo. Daar is Michael te goed voor. Die jongen verdient beter.

Zet die commentaarstoel alvast maar klaar Herbert. Kan Maarten koffie gaan zetten.

Subside Sports - Grootste aanbod voetbalshirts

Reacties

Kees: heb laatst uit ongenoegen maar eens op de Belg afgestemd. moet zeggen dit was een verademing. iets zeggen als het ook zin heeft en niet constant proberen de tijd te vullen. in vroeger tijden was het nog wel eens een minuutje stil , maar dat lijkt niet meer te kunnen. Ik verlang inderdaad weer naar de tijd van hoogheid Smeets.....
geplaatst op: 23-7-2010 16:14:29u.
Boerebroek: Ducrot is juist geweldig en Dijkstra een idioot. Het is uiteraard maar net wat bij je past, het zijn tegenpolen en dat zorgt voor interessant commentaar.
geplaatst op: 20-7-2010 14:31:43u.
Micha: Nog een 'fan'...klik op website!
geplaatst op: 14-7-2010 11:39:15u. | website
Micha: Als je zo'n fan bent van Ducrot, moet je zijn nieuwe boek eens lezen: 'Wie de trui past, trekke hem aan'.
geplaatst op: 6-7-2010 18:49:07u.
Wim: Hé Micha, je kletst uit je nek en hebt de ballen (?) verstand van wielrennen. Leve Maarten Ducrot!!
geplaatst op: 6-7-2010 14:39:43u. | e-mail
Harry: Geweldige uitspraken echt lachuh veel leuker dan die belgen je bent er trouwens nog een leuke vergeten.:

Doe je bijbeunen voor de Franse VVV?"
Zesde etappe tegen Herbert Dijkstra die uitgebreid informatie geeft over het zoveelste kasteel
geplaatst op: 30-7-2008 11:19:44u.
Harry: Ducrot is juist goed die uitspraken geweldig veel leuker als die belgen. Dat je dat goed commentaar vind snap ik niet. Ook boogerd was geweldig vond ik . Dijkstra is minder die lult er steeds over schaatsten doorheen en over saaie kerken enzo maar hij lult de boel wel aanmekaar.
geplaatst op: 30-7-2008 11:04:37u.
René: Ha ha, zelfs als ik het hier lees moet ik weer lachen om Ducrot. Bedankt voor de citaten!
geplaatst op: 29-7-2008 14:47:53u.
Maarten: Ducrot en Dijkstra zijn legendarisch aan het worden. Ik vind het uitermate vermakelijk. En inderdaad erg verdrietig dit zwakke columpje met tikfouten. Populistisch, iets roepen en kijken wie er op je karretje springt.
geplaatst op: 28-7-2008 13:49:08u.
Onno: Gezwam van Ducrot? Dat kan best zijn ja, maar als er ergens nog meer gezwam te horen is, is het wel op de belg. Stijn de Volder lijkt meteen op Lance Armstrong als hij 10m vooruit fietst.
Over ohw mijn tommeke zullen we het maar helemaal niet hebben.
geplaatst op: 28-7-2008 13:02:01u.
Onno: Gezwam van Ducrot? Dat kan best zijn ja, maar als er ergens nog meer gezwam te horen is, is het wel op de belg. Stijn de Volder lijkt meteen op Lance Armstrong als hij 10m vooruit fietst.
Over ohw mijn tommeke zullen we het maar helemaal niet hebben.
geplaatst op: 28-7-2008 12:57:40u.
Jan: Gisteren bij de finish zei Ducrot toen Steegmans meteen na de bocht uit het wiel van de Jongh kwam: 'Veel te vroeg!' Het klonk enthousiast, maar was natuurlijk gezwam.

Op de Belg was het erg plezierig kijken en luisteren naar die finish.
geplaatst op: 28-7-2008 12:41:31u. | website
Conny: Ik ben altijd blij als ik de stem van Ducrot hoor!!! Ik vind hem heel vermakelijk!!
Hij en Dijkstra vormen een prima team!!
Boogaard vind ik een aardige gozer en leuk voor af en toe erbij, maar niet voor vast!
geplaatst op: 28-7-2008 12:03:08u. | e-mail
J. de J.: Populistisch geneuzel, dit eeuwige commentaar op Ducrot en Smeets, hoort in de Telegraaf. Kunt u het beter dan?
geplaatst op: 28-7-2008 7:39:34u. | e-mail
Joachim: Raar, in tegenstelling tot Ronnie, hoor ik, als Hans de Clercq commentaar geeft, een stemmetje van een gecastreerde padvinder!
geplaatst op: 27-7-2008 22:18:22u.
ronnie: Ik hoor hans de clercq al de hele middag verstandige dingen zeggen. en ik kan hem goed verstaan (behalve als hij het over hushovd of goestov heeft, dat klinkt bij hem hetzelfde) josé de cauwer vind ik ook erg deskundig.
geplaatst op: 27-7-2008 16:11:03u. | e-mail | website
Robin Huber: Wat 'n gezemel zeg. Als je 3 weken lang, 4 uur per dag de kijker moet voorzien van verslag en info, dan komt er altijd wel eens wat onzin uit. Nee, laat ze maar lekker zitten met af en toe een gastspreker zoals Boogerd.
geplaatst op: 26-7-2008 15:16:49u. | e-mail
Frans: Het koppeltje Dijkstra / Ducrot is prima .... informatief en doorspekt met humor maar bovenal ... deskundig.

Boogerd op die stoel .... nee dank je ... op alpe d'huez springt sastre weg, menchov gaat mee en wat zegt boogie ... menchov gaat de etappe winnen ..... nee da's deskundig.
geplaatst op: 26-7-2008 11:07:09u.
Jan: In het soort teksten van Bart kan column best met twee l-en geschreven worden. Wollig telt er ook twee.
geplaatst op: 25-7-2008 8:08:24u. | website
Joachim: Bram het woordje column is toch echt met één l hoor!
geplaatst op: 24-7-2008 23:20:35u.
Jan: Huiskamerdiscussies, dat heb ik graag.

Waarom je de verzameling ouwe columns van Jonathan van het Reve aanhaalt is me onduidelijk.
geplaatst op: 24-7-2008 16:12:23u. | website
Frank G.: @Bram: Uit de reacties blijkt dat het onderwerp zeker leeft, een goed stuk en gekozen onderwerp lijkt mij zo. En nog een tip, als je zo hoogdravend wil reageren, gebruik dan even de spellingscontrole, dan wordt het misschien duidelijk dat we in de Nederlandse taal column met één L schrijven.
geplaatst op: 24-7-2008 14:16:35u.
Bram: Beste Mischa,

Wat fijn dat er zoveel mensen ingaan op de door jou bedachte stelling. Zo onstaat er een discussie die in geen enkele huiskamer nog gevoerd is. Tevens een discussie waarbij de namen Maarten, Herbert, Mart, Jean, maar ook, Evert, Frank en Hugo, volstrekt niet inwisselbaar zijn. Gelukkig hebben wij, simpele kijkers thuis en op het net, grote schrijvers en journalisten die ons alsnog vervullen met ware wijsheid aangaande de belangrijke zaken in het leven.
Zo heb jij, Mischa, ooit gekozen voor het geweldige vak van collumnist, om in die tak van 'kunst' je talenten ten toon te spreiden. Tot mijn grote genoegen heb je onlangs je licht laten schijnen op de toestand van het commentaar in de tour. Eindelijk wordt deze niche in de sportgeschiedschrijving eens terdege onder de loep genomen. Want wie denken die prutsters wel wie ze zijn? Een stelletje oud sporters zonder gedegen vakopleiding! Geen geschiedenis gestudeerd, noch journalistiek en dat zit daar maar een beetje enthousiast te wezen... Schandalig is het!
Blij verrast was ik dus met jouw stuk! Eindelijk een collumn die een mening bevat die er toe doet! Die overloopt van de originaliteit, geen enkel uitgekauwd cliche betreffende de sportjournalistiek bezigt. Maar bovenal mijn complimenten voor de vakkundigheid waarmee je driekwart van de inhoud vult. De ctrl C ctrl V stijl die je in het middenstuk hanteert, toont je ware professionaliteit. Je stuk loopt in een keer over van de argumenten, die geen van allen de juiste context ontberen. Werkelijk van grotere klasse dan Sastre op de Alp...

Vanuit nederige bewondering groet ik u,
Bram

P.S. tip voor de volgende keer dat je je ongenoegen kwijt wil: test eens of je talent genoeg hebt voor iets creatiefs

http://www.tijdschriftrosa.nl/index.php?page=_&weblogId=12&weblogentryId=82


P.P.S.
Ook de redactie van sportgeschiedenis.nl moet zich schamen voor het gebrek aan kwaliteit, wat deze collumn betreft. Met een een kritisch stuk over iemand zijn vakbekwaamheid zelf door de mand vallen op dat terrein is een waar journalistiek faillisement.
geplaatst op: 24-7-2008 14:11:13u.
Dick: @Frank: Riis is natuurlijk het prototype van hoe het niet moet.
Zijn uitslagen in de Tour:
1989 95e
1990 opgegeven
1991 107e
1992 -
1993 3e
1994 14e
1995 3e
1996 1e
1997 7e (knecht van Ullrich)
1998 11e
Zijn stap van bijzonder middelmatig tot winnaar loopt precies parrallel met de brede introductie van EPP (1993).
Zie ook het stuk over Edwin van Hooydonck, wiens carrière juist in 93 over was:
http://sportgeschiedenis.nl/2008/03/28/edwig-van-hooydonck-kon-winnen-zonder-doping.aspx
geplaatst op: 24-7-2008 13:53:28u. | website
Frank G.: @Dick: Hopelijk is dat zo. Sastre schijnt ook niks met doping te maken willen hebben, als zwager van de voormalig Spaanse kampioen Jimenez, die al doperend aan lager wal geraakt en depressief geworden veel te jong is overleden. Toch weet ik het nooit helemaal met die CSC-ploeg. Door Basso en met name Bjarne Riis, die gedoped en op het buitenblad de bergen trotseerde, vertrouw ik dat cluppie toch niet helemaal.
geplaatst op: 24-7-2008 13:38:24u.
Dick: @ Frank en Jan: tegenvallend, dat klopt. Volgers en Vechters, maar geen Aanvallers. De zgn. klassementsrenners durven en kunnen niet harder.
Een teken van een schone Tour? Je weet het nooit, maar ik denk het wel.
Vande Velde is het voorbeeld. Over hem zei ploeggenoot David Millar: "voor hem steek ik mijn hand echt in het vuur, die jongen heeft nooit iets gepakt wat niet is toegestaan". Vande Velde rijdt nu top-10, na een 85e, 56e, 24e en 25e eindklassering.
Komt dat omdat die 20 bedriegers niet meer meerijden..?
geplaatst op: 24-7-2008 13:30:57u. | website
Frank G.: @Jan: Volledig mee eens, in tegenstelling tot velen vind ik het een teleurstellende Tour, zonder echte klasserenners. De enige splijtende demarrage bergop kwam van de epo-cobra, verder weinig vuurwerk vind ik. Gister de etappe helemaal bekeken, maar vond het nogal tegenvallend. Als CSC echt een goede kans op het geel zou willen maken, hadden ze voor Alpe d'Huez al aan moeten vallen, wat overigens niet wil zeggen dat Sastre zijn voorsprong op de anderen niet zou kunnen behouden, maar zeker is dat allerminst. Maar wellicht komt Evans vandaag of morgen nog in een waaier terecht. Of nog mooier, wordt hij door een cameraman met een kopstoot van zijn fiets af geramd.
geplaatst op: 24-7-2008 12:47:56u.
Jan: Ik weet niet of deze Tour zo'n verademing is. Bergetappes die gewonnen worden door Dessel en Gerrans? Schleck, Valverde, Kirchen verwacht ik eigenlijk in Luik-Bastenaken-Luik, maar dat zijn geen ronde-renners. Over het algemeen zie ik middelmaat. Dat klopt wel bij het beeld van de Tour van de laatste jaren. De afgelopen twee jaren won een Spanjaard (Contador en Pereiro Sio) nadat een andere coureur uit de koers was gehaald. We hebben nog een paar dagen voor dat scenario.
geplaatst op: 24-7-2008 9:38:37u. | website
Jurriaan: Ik ben meer verbaasd dat een Adrie van der Poel zo zeker was van de zege van Mentsjov en dat Ducrot bij het begin van de beklimming van Alpe d'Huez al zeker was van diens etappe en Tourzege, terwijl op dat moment de coup werd gepleegd door Sastre, en dat voor elke kijker heel duidelijk te zien was. Kortom, wint Nederland als Mentsjov de Tour wint? Wint Denemarken als Sastre de Tour wint? Nee, natuurlijk niet. Een ploeg kan wel winnen, maar uiteindelijk toch de individuele renner. De neutrale kijker wil spektakel zien en dat is er nu. Laten we hopen dat Sastre straks niet positief is.
geplaatst op: 24-7-2008 9:37:31u. | e-mail
Dick: @Jurriaan: helemaal mee eens, zie ook hieronder (Eurosport doet er ook aan mee, zij het veel minder). Het zal wel op verzoek van Rabo zijn, de sponsor wil ook waar voor zijn miljoenen.
Ik vraag me trouwens wel af welke ploeg zwakker is: Lotto of Rabo. Momenteel staat Rabo derde en Lotto zesde in het ploegenklasseement. Wanneer Evans de Tour wint bewijst hij het ongelijk van die kranten.
CSC is natuurlijk het sterkste team, maar tweede is AG2R. Met Dessel, Arrieta, Efimkin, Elmiger, Goubert en Valjavec zorgen zij voor veel vuurwerk. Etappewinst en als enige ploeg vier renners bij de eerste 30, hulde !
geplaatst op: 24-7-2008 9:17:13u. | website
Guido: Inderdaad, gisteren (Alpe d'Huez) was Boogerd te gast en dat was meteen de eerste keer dat ik níet naar de Belg ben overgeschakeld. Overigens: nog liever Ducrot dat Smeets. Zijne Hoogheid snapte helemáál niets van welke koers dan ook.
geplaatst op: 24-7-2008 8:07:38u. | e-mail
Jurriaan: Wat mij verbaast is die extreme aandacht van Dijkstra voor Mentsjov. Moet dat van de sponsor? Voor mij blijft het een Rus, die telkens net niet thuis geeft. Deze Tour is juist een verademing, er gebeurt zoveel dat we het niet over Menstjov hoeven te hebben. Vandaag echt genoten, ook van het commentaar. Prachtig zoals alle analisten aan tafel bij Smeets te kijk zijn gezet door Sastre. Die naam viel niet eens als mogelijke winnaar. Nee, Mentsjov zou Evans vandaag eraf rijden. Niet dus. In alle serieuze sportkranten van Europa was die Rus niet een echte kanshebber, 'want zonder goede ploeg kun je de Tour niet winnen. En Rabo heeft niet zo'n sterke ploeg om de Tour te winnen,' aldus Marca, Gazzetta, Equipe eensgezind op zondag. Sastre werd in al die kranten meer als mogelijke winnaar genoemd dan Mentsjov.
geplaatst op: 23-7-2008 21:59:52u. | e-mail
Frank G.: @thijs: "Zij zien namelijk niets meer dan jij en ik" zeg je. Dat klopt, ze zien namelijk veel minder. Ik ben niet afhankelijk van hun commentaar, maar ik wil me niet steeds hoeven te ergeren als die Ducrot een afvaller uit de kopgroep als een ontsnapper uit het peloton ziet, of Slovenië en Slowakije door elkaar haalt, of mist dat er een belangrijke kopman lost enz enz. En zappen naar de Belg doe ik niet, ik betaal toch hier in Nederland kijk en luistergeld, daar wil ik kundig commentaar voor ontvangen als klant van de publieke omroep, en niet dat gezwets van die twee ouwe wijven. Vandaag was het overigens een verademing met Boogerd als derde man. Dus dumpen die Ducrot, wellicht dat Herbert zich dan nog een beetje kan optrekken aan Michael.
geplaatst op: 23-7-2008 20:10:38u.
Thijs: Wat een gezeik over Ducrot. Ik geef toe dat ik de eerste twee jaar het ook niet echt in hem zag, maar sinds de Grote Mart Show de livebeelden van de tour niet meer verstoort komt ie tot zijn recht. Die man heeft er voor gezorgd dat het weer lachen is op NL1 tijdens de tour. Ik lig elke middag weer in een deuk. Als je de tour op de TV volgt, dan ben je in mijn ogen een lapswans als je voor de naam van een vluchter afhankelijk bent van commentaar. Je kan gewoon zien wat er gebeurt. Zij zien namelijk niets meer dan jij en ik (buiten de aankomst dan). De commentatoren moeten mij op de juiste momenten in de koers dingen vertellen die ik niet zelf uit de TV beelden kan halen. Achtegrondverhalen, hoe is het als renner etc. Voor mij part verteld ie elke dag hoe zwaar hij het zelf allemaal wel niet vond om over die colletjes te komen. Herbert is de hier de echte kluns in mijn ogen, wat een gezemel van die vent over dat die en die nog in de ronde van Drenthe heeft gezeten, kerkjes enzovoort. Go Ducrot!
geplaatst op: 23-7-2008 17:04:40u. | e-mail
Dick: @Frank G.: helemaal mee eens.
Nog een min voor de Belg: zij hebben net zoveel moeite de naam Merckx te mijden als Jack van Gelder de naam Cruijff.
En dan altijd eraan toevoegen dat hij de grootste is... Terwijl het toch helder is dat Armstrong die eer toekomt.
geplaatst op: 23-7-2008 15:24:25u. | website
Frank G.: Mijn ergenis bij beide heren is dat ze vaak verzuimen te doen waarvoor ze ingehuurd zijn: verslag geven van hetgeen er gebeurt. Bij belangrijke momenten gaat het vaak te snel voor ze, of het ontgaat ze volledig wat er gebeurt. Ducrot is daarnaast in staat binnen een paar minuten totaal tegenstrijdige dingen te melden. Bijv. 'goh, dat die sprinters er nog bij zitten op deze klim, ongelooflijk' en dan even later 'Kijk nou eens, Zabel moet er af, ongelooflijk'. Het gebruik van de kreten 'kijk nou eens' of 'wat gebeurt hier' is overigens net zo irritant als kinderlijk.
geplaatst op: 23-7-2008 10:33:19u.
Joachim: En wat die opmerkingen van Guus (de Jong?) betreft: fotografen moeten inderdaad hun werk doen maar soms gaan ze daarin te ver. Dan moeten ze inderdaad 'effe oprotten'! Ik bedoel daarmee, hoe dikwijls hebben fotografen, achterop de motor, niet de koers lopen te verzieken door vlak voor de renners te rijden en daardoor het verloop van de wedstrijd te beinvloeden. Ook zijn opmerking dat Ducrot als renner niks was,is erg kort door de bocht. De man heeft in zijn kast wel een wereldkampioentrui won een etappe in de Tour en was een begenadigd tijdrijder.
geplaatst op: 23-7-2008 10:12:57u.
V: Ik had gister geen problemen met het geluid op de belgische tv. maar eurosport staat bij mij wel op 2e plaats en daarna pas de nederlandse.
overigens vandaag zit boogerd als co commentator bij de NOS
geplaatst op: 23-7-2008 8:32:51u. | e-mail
Eric: Op de Belg zag je tenminste gelijk dat Evans een kopstoot gaf aan een camerman:
http://www.youtube.com/watch?v=rpIcNrdwx6E
geplaatst op: 23-7-2008 8:31:03u.
Frank Koopmans: En de Belgen kijken weer liever naar Mart Smeets... Je commentaar op hem vind ik wat te ver gaan, hij doet dat erg leuk. Maar over Ducrot ben ik het helemaal eens. Stuitend is ook zijn gefoeter op verkeersbouwers. Het in twijfel trekken van de zin van rotondes. Alsof de wegen alleen aangelegd zijn voor het wielrennen.

Vandaag zit Boogerd er weer bij. Switch nog eens naar Ned 1!
geplaatst op: 23-7-2008 0:47:40u. | e-mail
Jan: De Tour volg je via de RADIO. Ook daat geklets maar de combinatie van beelden (Franse vakantiekiekjes) en geklets is dodelijk. En het muziekje van Radio Tour dat gedraaid wordt wanneer de finish nadert is geweldig.
geplaatst op: 22-7-2008 20:51:20u. | website
Fred van Slogteren: Het probleem is niet Ducrot of Dijkstra. Het probleem is de duo-presentatie. Als er één man zit die weet wat er gebeurt en dat op een duidelijke manier uitlegt en verder zijn mond houdt als er niks te melden is, dan is het een stuk verteerbaarder. Dan hoeven we bv. ook niet drie keer te horen dat Kohl schoorsteenveger is geweest, want het knipselmapje van Dijkstra is veel te dun voor een uitzending van vijf uur. Groet! Fred
geplaatst op: 22-7-2008 20:14:55u. | e-mail | website
Jeroen: Ik vind alle wielrencommentatoren ouwehoeren (NL of B), maar dat kan ook haast niet anders als je urenlang soms saaie wedstrijden aaneen moet praten. Maar ik vind het wel kwalijk als ze essentiële zaken missen. Vorige week kwam ik thuis en zag daar de laatste minuten van de etappe waar Schleck net het geel miste (op 1 tel). Het enige dat de heren konden uitbrengen was "geen idee wie er nu in het geel zit" (Ducrot) en "het verschil is een seconde, maar voor wie weet ik niet" (Dijkstra). Iedere kijker kan zelf zien wanneer de renners zijn gefinisht, de commentatoren moeten kennelijk wachten tot het op het scherm verschijnt voor ze het kunnen vertellen. Dan kun je net zo goed zelf in de bezemwagen klimmen.
geplaatst op: 22-7-2008 19:16:55u. | website
Guus: Wat een verademing dat er nu eindelijk iets gebeurt tegen dat gezwam van die Ducrot.Als er een renner valt en fotografen
maken daar hun platen dan heeft hij opmerkingen van wat doen die klootzakken daar,lazer toch eens op man.Hij vergeet dat die mensen hun werk doen net zoals hij dat probeert te doen,alleen hij verstaat zijn vak niet.Als renner was het al niks en nu als ouwehoer
al helemaal niet!Wegwezen met die man!
geplaatst op: 22-7-2008 18:42:51u. | e-mail
Dick: De belg is prima, maar de Tour kijk ik op Eurosport.
Hans de Clerq snapt de koers misschien goed, maar is vrijwel niet te verstaan. Wel een grappig accent: "Ei eeft r nnn lap op" (hij geeft er een lap op).
Commentaar van Danny Nelissen en Harry Willemsen is meestal beter en objectiever dan dat van de Belgen, al hebben ze soms de neiging erg op Rabo te letten.
Maar zij zien tevoren dat iemand demarreert plus wie het is, waar Ducrot en Dijkstra meestal pas de naam goed hebben is als het onderin beeld staat... En Ducrot maar roepen: "ik snap er niks van..."
geplaatst op: 22-7-2008 18:36:47u. | website
Plaats reactie *


*


Sportus.nl
Headliner.nl