Zoeken


Nieuwsbrief

Vul uw e-mailadres in
om onze nieuwsbrief te ontvangen!



Sportus.nl; Where Sports Meets Fashion

Rubrieken

RSS feed Anno en Sportgeschiedenis WK special
Anno en Sportgeschiedenis WK special (5)
RSS feed Atletiek
Atletiek (326)
RSS feed Auto- en motorsport
Auto- en motorsport (80)
RSS feed Ballen
Ballen (26)
RSS feed Basketbal
Basketbal (49)
RSS feed Boksen
Boksen (138)
RSS feed Bowls
Bowls (2)
RSS feed Cerilly en de Tour de France
Cerilly en de Tour de France (2)
RSS feed Cricket
Cricket (19)
RSS feed Darts
Darts (10)
RSS feed De Klassieker
De Klassieker (149)
RSS feed De verjaardag van Bep van Klaveren
De verjaardag van Bep van Klaveren (19)
RSS feed Diversen
Diversen (15)
RSS feed EK dagboek
EK dagboek (28)
RSS feed EK voetbal 2008
EK voetbal 2008 (67)
RSS feed Gegroet Beijing, hier Olympia!
Gegroet Beijing, hier Olympia! (15)
RSS feed Gewichtheffen
Gewichtheffen (12)
RSS feed Golf
Golf (11)
RSS feed Het ontstaan van de Spelen
Het ontstaan van de Spelen (38)
RSS feed Het stadioncomplex
Het stadioncomplex (9)
RSS feed Hockey
Hockey (52)
RSS feed Honk- en softbal
Honk- en softbal (20)
RSS feed Judo
Judo (35)
RSS feed Karin in Peking
Karin in Peking (9)
RSS feed Lacrosse
Lacrosse (4)
RSS feed Nederlands goud
Nederlands goud (116)
RSS feed Nico Scheepmaker Beker
Nico Scheepmaker Beker (67)
RSS feed Olympisch Stadion Amsterdam
Olympisch Stadion Amsterdam (517)
RSS feed Olympisch vuur
Olympisch vuur (76)
RSS feed Olympische Spelen Algemeen
Olympische Spelen Algemeen (204)
RSS feed Olympische Winterspelen
Olympische Winterspelen (225)
RSS feed Olympische Zomerspelen
Olympische Zomerspelen (795)
RSS feed Op weg naar Peking
Op weg naar Peking (558)
RSS feed Opmerkelijke sporten
Opmerkelijke sporten (16)
RSS feed Overig
Overig (211)
RSS feed Paardensport
Paardensport (42)
RSS feed Persberichtmomenten
Persberichtmomenten (10)
RSS feed Politiek
Politiek (4)
RSS feed Roeien
Roeien (46)
RSS feed Rugby
Rugby (26)
RSS feed Schaatsen
Schaatsen (467)
RSS feed Schermen
Schermen (13)
RSS feed Schietsport
Schietsport (10)
RSS feed Snooker
Snooker (22)
RSS feed Sport (niet) in beeld
Sport (niet) in beeld (15)
RSS feed Sport en politiek
Sport en politiek (458)
RSS feed Sport in beeld
Sport in beeld (604)
RSS feed Sportboeken
Sportboeken (648)
RSS feed Sportdocumentaires IDFA 2010
Sportdocumentaires IDFA 2010 (10)
RSS feed Sportdvd's
Sportdvd's (38)
RSS feed Sportfilmfestival Den Bosch
Sportfilmfestival Den Bosch (21)
RSS feed Sportjournalistiek
Sportjournalistiek (116)
RSS feed Tennis
Tennis (85)
RSS feed Turnen
Turnen (42)
RSS feed Uncategorized
Uncategorized (4)
RSS feed Vergeten sporthelden
Vergeten sporthelden (108)
RSS feed Voetbal
Voetbal (2039)
RSS feed Volleybal
Volleybal (17)
RSS feed Werk
Werk (1)
RSS feed Wielrennen
Wielrennen (686)
RSS feed Zeilen
Zeilen (24)
RSS feed Zwemmen
Zwemmen (117)



Ads
Subside Sports
KillerTees T-shirts
Voetbalkleding
Vakantie Griekenland
Voetbalshirts.com
Fotogeschenken
Druh Belts
Teamkleding
MEC Training
Aart Kok Vouwwagens
Combi-Camp Vouwwagens
Tuinhuisjes & paardenboxen

Add to Google

Multimediaal

Olympische stadions in de tijd, De Feyenoord sportquiz, Sportnieuws op de kaart, een tag cloud, en het Sportbeeld van de dag archief. Kijk verder »


Sportbeeld van de dag

Film oer keatsen yn de oarloch



De wielercarrière van Maarten Ducrot

Door Ronnie van den Bogaart 28-7-2008

De meningen over Maarten Ducrot als wielercommentator bij de NOS zijn nogal verdeeld. Vandaag kijken we naar de wielercarrière van Ducrot.

ANP Fotoarchief

Terwijl de een na drie weken Tour de verbale uitspattingen van de Zeeuw node zal missen, zal de ander opgelucht adem halen.

Maar één ding is zeker: Maarten Ducrot kon vroeger absoluut een stukje hardfietsen. In 1982 won hij op de wereldkampioenschappen in Goodwood goud op de 100 kilometer ploegentijdrit, één van de meest moordende disciplines uit de geschiedenis van de wielersport.

De psychologiestudent Ducrot werd pas laat prof. Op zijn zesentwintigste debuteerde hij in 1985 bij Kwantum, de ploeg van Jan Raas. Tim Krabbé roemde in die tijd Ducrot om zijn hardrijderskwaliteiten, nadat hij in 1979 in een wedstrijd tegen hem gereden had. Over zijn koersinzicht was Krabbé minder te spreken. De ‘magere jongen met wijd uitstaand kroeshaar, allesbehalve een rennerstype, eerder een vredesdemonstrant’ (aldus Krabbé) smeet in zijn beginjaren als renner met zijn krachten.

Als prof vloog Ducrot er ook in tijdens zijn Tourdebuut in 1985. In de eerste vlakke etappe reed hij kilometers lang solo op kop. Zijn vlucht hield geen stand tot aan de streep, maar de bolletjestrui was voor een paar dagen zijn beloning. 1. Ducrot 2. Hinault 3. Herrera, zeggen de boeken. Dat staat toch maar mooi op je CV. Ducrot won in die Tour ook de lastige negende etappe naar Épinal, en aan het eind van de ronde de prijs voor de strijdlust.

Later werd zijn aanvalslust in de Tour getemperd. Raas had namelijk topsprinter Jean-Paul van Poppel aangetrokken. De in een afschuwelijke variant van de kleur groen gestoken mannen van SuperConfex hadden vooral als doel het peloton bij mekaar te houden. In de Tour van 1987 deed Ducrot een ‘Flechaatje’, in de nieuwste betekenis van het woord. Twee dagen voor Parijs moest hij uitgeput opgeven.

Ducrot kon ook een beetje klimmen. In wielertijdschrift De Muur deed hij verslag van zijn etappeoverwinning in de Coors Classic van 1986, toen een belangrijke rittenkoers in de Verenigde Staten. Die rit ging over de Fremont Pass in de Rocky Mountains, 3450 meter hoog (jazeker). De renner zelf in De Muur over zijn fraaiste zege: “Het werk was af. De koersen die ik in de vijf jaar als professional na 1986 nog heb gereden, markeerden mijn weg naar de uitgang van de wielerwereld.”

In 1989 stapte Ducrot van Raas over naar de Belgische ploeg Domex, een fabrikant van toiletpapier als ik het mij goed herinner. Hij werd er negenendertigste in de Tour. De laatste twee jaren van zijn profcarrière sleet Ducrot zonder veel succes bij TVM.

Nog even terug naar het jaar 1985. Naar de Profronde van Stiphout om precies te zijn. Ducrot had kort daarvoor dus een Touretappe gewonnen, en zelf stond ik hem als dertienjarige handtekeningenjager op te wachten. Alle bekende renners waren al voorbij komen voor aanvang van de koers, behalve Maarten Ducrot.

Gehaast kwam de renner met zijn karakteristieke krullenbol richting het erepodium gefietst. Toen ik pen en papier in zijn handen wilde duwen begon Ducrot me uitvoerig uit te leggen dat hij te laat was, dat hij nog gehuldigd moest worden omdat hij een etappe in de Tour had gewonnen en dat hij nu toch echt op moest schieten.

Natuurlijk had de zichtbaar nerveuze renner in diezelfde tijd wel tien handtekeningen kunnen zetten, maar de krabbel bleef achterwege. Het criterium werd overigens gewonnen door zijn ploeggenoot Henri Manders.

Subside Sports - Grootste aanbod voetbalshirts

Reacties

Bert: Voor diegenen die zich storen aan Dijkstra en Ducrot........Er zitten knoppen op jullie afstandbediening. Dan kijk je toch op belgie of op eurosport.....Mijn mening: Top verslaggeving. Ducrot is gewoon zichzelf, die lult niet uit zijn nek. En Dijkstra weet heus wel waar hij het over heeft. Is ook jarenlang een sportman geweest.
Ik kijk weer uit naar de klassiekers en de volgende tour.
geplaatst op: 31-7-2008 11:07:03u. | e-mail
sjoerd: Ze maken er zo'n drama van. Herbert die de hele tijd loopt te zeiken over rabobank, alsof dat de enigen zijn in het peloton.
Wbt feiten, de vrt hebben naast hun wisselende 2de commentatoren (Hans de clerq en Jose de Cauwer) de feitenman Andre Meegank er bij zitten, die een conversatie in ieder geval op actuele feiten baseert. Herbert en Maarten hebben niet minder, maar te weinig kennis van de huidige koers om substantieel fatsoenlijk commentaar te geven. Niet dat ik een Boogerd commentaarfan ben, maar het was een welkome aanvulling. Er is een Jeroen bij de NOS die veelal de samenvattingen doet, wanneer ze hem daar nu neerzetten ipv Herbert, dan zou dat met zijn prettige stem en feitenkennis al een behoorlijke vooruitgang zijn.
Nu hopen op de 4de generatie EPO, zodat er in ieder geval weer aangevallen wordt want met 1 aanval de Tour winnen is natuurlijk pure armoe!
geplaatst op: 30-7-2008 10:03:37u.
Ronald: Prima commentaar! Hou wel van layed back houding van Ducrot. Dijkstra boeit me niet zo.

Sporza commentaar is nog steeds van hogere kwaliteit dan onze NOS. Prima naar te luisteren. Wat een genot om naar te luisteren zeker sinds het vertrek van Mark Uytterhoeven (Anti-Nederland) van het voegere BRT commentaar.
geplaatst op: 29-7-2008 20:24:22u. | e-mail
Daniel: Ik vind Ducrot en Dijkstra dikke zeikerds , ze geven vaak info over iets wat er niet echt toe doet. Indien er tegelijkertijd iets anders gebeurd wat wel belangrijk is voor de tour weten ze dat niet. (afgelopen tour, 'Ja die renner is een trainigsmaatje van Menchov' vervolgens staat Cunego aan de kant: 'we weten niet wat er is, jammer dan' dat kan echt niet. Doe mij Boogerd maar op TV.
geplaatst op: 29-7-2008 18:32:52u. | e-mail
Fan: http://nl.wikiquote.org/wiki/Maarten_Ducrot

Do I need to say more
geplaatst op: 29-7-2008 17:04:14u.
Harry: Ook de droge opmerkingen van Ducrot zijn geweldig vind ik . En ik vind dit ook veel beter dan het eerdere duo Smeets-Breuking wat we 5 jaar geleden hadden dat was vreselijk Smeets die denk dat hij de nederlandse taal heeft bedacht en meer bezig is met zijn gelijk halen dan wielrennen. En breuking heeft gewoon een kutstem dus ja.
geplaatst op: 29-7-2008 16:47:22u.
Harry: Ik vind Ducrot en Dijkstra een goed duo. Ducrot is iemand die weet waar hij het over heeft en Dijkstra geeft leuke achtergrondinfo. En ze zijn niet slechter dan op sporza die ene karl vannieuwkerke ofzo die is wel goed maar die andere is werkelijk vreselijk. Liever Ducrot lijkt me een aardige vent met verstand van zaken en een prettige stem om naar te luisteren. Dijksta heeft ook een prettige stem alleen begint die vaak ertussendoor over het schaatsten dat is irritant .Maar die heeft ook verstand van zaken en hij ziet goed welke renner welke is en hij kent veel renners en heeft leuke achtergrondinfo . Dus ik snap jullie probleem niet.
geplaatst op: 29-7-2008 16:38:50u.
Hugo: @ Peter,

Je zegt, toestaan die dopage en degene met de beste dokter wint.

Dan is het hek van de dam, en gaan renners steeds verder om hun grens op te zoeken en die te overschrijden. Lijkt me totaal onverantwoord.

En stel, zit je met je kind naar een touretappe te kijken en valt er een renner neer op de Alpe D'Huez "papa wat die wielrenner nu?"

Goed bezig!

Even on-topic. Ducrot is oké maar de Belgen zijn beter.
geplaatst op: 29-7-2008 14:31:04u.
Wilco: Graag niet Ducrot en Dijkstra over 1 kam scheren. Dijkstra is dramatisch, die vindt het belangrijker om zijn gelijk te halen dan de etappe op een spannende manier te verslaan ("dat halen ze nooit meer terug"). Bovendien is niet iedere demarrerende Francaise des Jeux-renner Gilbert.
Ducrot is een poëet ("Silence-Lotto heeft geen enkel plan, behalve dat Evans kopman is. Maar dat is geen plan, dat is een uitgangspunt!") en kijkt nog steeds als liefhebber, ondanks al zijn ervaring. Met "dit moet ik zien, ik ga even uit het raam hangen" als goed voorbeeld.
geplaatst op: 29-7-2008 13:23:20u.
Wilco: Graag niet Ducrot en Dijkstra over 1 kam scheren. Dijkstra is dramatisch, die vindt het belangrijker om zijn gelijk te halen dan de etappe op een spannende manier te verslaan ("dat halen ze nooit meer terug"). Bovendien is niet iedere demarrerende Francaise des Jeux-renner Gilbert.
Ducrot is een poëet ("Silence-Lotto heeft geen enkel plan, behalve dat Evans kopman is. Maar dat is geen plan, dat is een uitgangspunt!") en kijkt nog steeds als liefhebber, ondanks al zijn ervaring. Met "dit moet ik zien, ik ga even uit het raam hangen" als goed voorbeeld.
geplaatst op: 29-7-2008 13:19:13u.
Campashima: Prima commentaar, heerlijk geen Smeets. Ik deel de mening van Ducrot over de oortjes wel enigszins, samen met GPS haalt het een stukje charme van de koers weg, al is het maar het wachten op de jongens op de gele motor die met een krijtbordje de voorsprong mededeelden.
geplaatst op: 29-7-2008 12:50:59u.
jp: Ik ben ook fan!
Hij 'leukt' de boel een beetje op met uitspraken als 'hij zit ondersteboven op zn fiets, te roepen om zn moeder'.

Bovendien verwoordt hij wat hij denkt en voelt (ik zit hier vol verbazing naar te kijken) , is hij enthousiast (dit moet ik zien: ik ga even uit t raam hangen) en weet ie waar ie over praat.
als hij er een keer naast zit, komt dat vaak voort uit enthousiastme en vergeef ik hem onmiddelijk.

Wat mij betreft de 1e sinds lange tijd die kan wedijveren met zijn Vlaamse collega's
geplaatst op: 29-7-2008 12:49:30u. | e-mail
RoLaNd: Citaat: "Terug naar de Basis" en "Het oude wielrennen" daar werd ik echt doodziek van om steeds te horen
geplaatst op: 29-7-2008 11:38:02u.
Tim: Het meest irritante is dat de mannen er vaak een minuut of 5 over doen voordat ze een renner herkennen. Er demareert iemand uit het peloton en dan wordt zo ongeveer de hele ploeg van die renner genoemd, totdat ze dankzij de franse regie de naam in beeld krijgen en dan doorkrijgen dat het de ene renner van AG2R is die ze nog niet hebben genoemd. "O het is toch Dessel". Misschien is het idd erg lastig om te zien wie het is, maar zeg dan geen naam totdat je weet om wie het gaat.
geplaatst op: 29-7-2008 11:13:20u.
Frank G.: Ik merk dat het gezever van Ducrot en Dijkstra aardig is geland bij velen, omdat in de reacties hier vaak gewag wordt gemaakt van de meest fantastische Tour sinds jaren. Ik vond het een tamelijk armoedige kwaliteitsarme Tour, maar goed, dat is mijn mening. Wat ik echter niet snap, is dat Dijkstra en Ducrot de vorige twee Tours precies hetzelfde zeiden. Dus elk jaar is de meest spannende Tour van de laatste tien jaar. Dit neigt naar Talpa-commentaar, waar we alleen maar fantastische voetbalwedstrijden zagen volgens Wilfred Genee. Ik doe hier niet aan mee, en kijk ondertussen vol verwachting uit naar een type Jan Mulder ("hij moet gestenigd worden die Ducrot"). Benieuwd of Balkenende het dan ook voor Maarten opneemt.
geplaatst op: 29-7-2008 11:03:28u.
Peter: @Emiel

Helemaal gelijk heb je. De tour rijd je niet op een boterham met pindakaas en D & D weten dat. Afgelopen donderdag meen ik, zo ongeveer 51 km voor de finish, begon Ducrot te malen over de Telecom ploeg, die de voorganger was van Columbia. Dat jaren geleden wielrenners uit die ploeg waren betrapt op EPO, maar ja, zo zei hij, dat veroordeel ik niet, dat was toen nu eenmaal zo (geen citaat, maar het komt er wel op neer).
2 weken terug op TV, het interview met Greg Lemond. Ook hij gaf aan dat hij niet altijd zuiver was geweest.

Ik vraag me nu af wanneer we gewoon eens gaan zeggen dat het gebruik er nu eenmaal is (en niet alleen in het wielrennen) en dat het gewoon mag. Degene met het meeste talent, doorzettingsvermogen en de beste dokter wint. Vooruit met de geit en laat het lekker spannend worden.
geplaatst op: 29-7-2008 10:19:08u.
Erwin: Prima verslaggeving van D&D. Beiden een prettige weinig overheersende stem en maken zichzelf niet belangrijker dan de sport. Zolang Smeets maar van die commentaar positie wegblijft, die vraagt alleen maar bij voortduring bevestiging voor zijn eigen waarheden.
geplaatst op: 29-7-2008 9:30:21u. | e-mail
Remco: Ik luister erg graag naar maarten. Hij heeft een aangename stem (mn beeld brak bijna bij boogerd) en hij heeft respect voor de tour en voor de renners. Leuke man lijkt me
geplaatst op: 29-7-2008 8:22:38u. | e-mail
Guido: Het ergste is dat Ducrot geen enkel koersinzicht heeft. Hij moet bergijpen dat klassementsrenners niet zomaar kunnen aanvallen: één minuut door het ijs zakken en het houdt op: je moet rekening houden met je beperkingen: moet Evans dan maar ophouden met de TdF omdat Ducrot vindt dat hij niet aanvalt? En dan nog dat gezeik over EEN PLAN: iedereen voorspelde dat CSC met die batterij aan renners souverein zou zijn, maar het enige waar Ducrot het over heeft is het plan. Ander onzinnige opmerking van Ducrot: DOE TOCH WEG DIE OORTJES. Daar begrijpt Ducrot niet dat het tactische spel het nu juist interessant maakt en de oortjes maken dat alleen maar leuker! Het zou erg saai worden als iedereen maar zo hard mogelijk rijdt (zoals hij nogals eens deed): lange ontsnappingen zijn nu niet echt spannend. Weg met die man!
geplaatst op: 29-7-2008 7:55:26u. | e-mail
Dutchy: Ik vind het jammer dat het voorbij is, was net zo lekker aan gewend aan het duo D & D. 's middags lekker relaxed kijken naar TV. Maarten is een aangenaam & kundig mens en Herbert heeft vooral veel leuke achtergrondinfo over omgeving etc. Bogie deed het anders ook niet slecht bij z'n debuut. Als Hagenees lult ie makkelijk. Van mij mag Bogie volgend jaar er vast bijkomen. Ik heb echt met plezier altijd gekeken en heb niet 1 x gezapped naar Sporza:-) Bedankt mannen!!
geplaatst op: 29-7-2008 2:01:46u. | e-mail
attempt: Bou schreef: feitenkennis van de Belgen wel groter.

Dit is wel waar als het over Belgen en Belgische ploegen gaat. Maarten Ducrot lult met alle ploegen. vooral oud-renners op het niveau assistent-ploegleider of chauffeur, daar komen wel leuke dingetjes uit om ons af en toe mee te vermaken op z'n middag.
geplaatst op: 28-7-2008 22:20:13u. | e-mail
attempt: Bou schreef: feitenkennis van de Belgen wel groter.

Dit is wel waar als het over Belgen en Belgische ploegen gaat. Maarten Ducrot lult met alle ploegen. vooral oud-renners op het niveau assistent-ploegleider of chauffeur, daar komen wel leuke dingetjes uit om ons af en toe mee te vermaken op z'n middag.
geplaatst op: 28-7-2008 22:10:01u. | e-mail
Arie Hoeflaak: Van mij mogen ze blijven ! Gaat er maar eens aanstaan in een lange uitzending het publiek te vermaken. Beide hebben een gezonde eigen mening over het wielrennen en zij hebben kennis van zaken. Sporza ? Ook leuk om naar te kijken en te luisteren, Maa OO wat kunnen ze ook daar zwetsen. Ik geniet echter maeloos van de Vlaamse (wieler) uitdrukkingen.
geplaatst op: 28-7-2008 22:03:05u. | e-mail
Frans: ik vind D&D best wel aardig, alleen zijn zij te lang uit de koers om een vergelijk te maken. De bergen zijn hetzelfde maar de manier van koersen is anders en de snelheid die vandaag de dag wordt gereden is gewoon niet normaal
geplaatst op: 28-7-2008 21:55:38u. | e-mail
Meijer: Maarten Ducrot is een slappe ouwehoer, maar wel een hele goede. Met plezier luister ik elke keer weer naar die onzin. Schitterend!
geplaatst op: 28-7-2008 21:25:03u. | e-mail
emiel: Dat geleuter over het nieuwe wielrennen. De etappe waarin Ricco won, dat was het nieuwe wielrennen, aanvallen! Vervolgens wordt Ricco uit de tour gehaald.......
Kom er met zn allen nou eens gewoon voor uit dat je met een boterham met pindakaas geen tour wint. Dat weten d en d als geen ander. Mijn kijkplezier wordt er niet minder om als ik weet dat renners gebruiken. Mijn kijkplezier wordt verpest door het commentaar, het geleuter over het nieuwe wielrennen. Wat was dan het oude wielrennen......toen ducrot zelf de tour reed? Lang leve sporza!
geplaatst op: 28-7-2008 21:20:02u. | e-mail
Bou: Maarten Ducrot is de reden dat ik tegenwoordig vooral naar de NOS kijk. Alleen als er een Belg voorin rijdt schakel ik over naar Sporza.

Overigens is denk ik de feitenkennis van de Belgen wel groter.
geplaatst op: 28-7-2008 21:08:47u.
Steinmann: Ik had in het begin van de tour nog schrik dat Mart Smeets wederom de meest zware bergetappes zou doen, maar gelukkig bleef dat leed mij bespaard.Maarten Ducrot is onmisbaar bij het Tourverslag en Herbert Dijkstra vind ik een hartstikke aardige vent, alleen hoeft hij niet overal een verhaal van te maken, want of dat nu wel zo kenmerkend voor de wielersport is dat betwijfel ik, want de heren lijden wel aan een self fullfilling profecy en wordt er soms door deze verhalen van deze sport een karikatuur gemaakt.Het fabeltje dat je naar Belgie moet overschakelen om vakkundig commentaar te horen is sinds de komst van Maarten Ducrot naar het rijk der fabelen verwezen
geplaatst op: 28-7-2008 20:45:38u. | e-mail
John Negarov: Maarten Ducrot is een van de vele redenen waarom ik al jaren naar Sporza kijk, dat is pas feest.
geplaatst op: 28-7-2008 20:09:54u. | e-mail
Paul: Ik vind het koppel D&D helemaal niks. Veel gezever en vaak weinig inzicht in schermen van de franse tv over bv het fictieve klassement tijdens de tijdrit. "Hoe kunnen ze dat nou weten, ze hebben nog geen tijdwaarneming gehad", nee ze hebben tegenwoordig zendertjes voor de plaatsbepaling op hun fiets...

Niet dat de belgen het op dit moment veel beter doen : bij 25 km voor de aankomst in Parijs. Ze moeten nog 20km, maar dat duurt nog wel even...

Het liefste zou ik gewoon beeld en geluid willen hebben van de koers en geen commentaar (geldt ook voor voetbal en zo).
geplaatst op: 28-7-2008 19:41:27u.
Jan: Waar hebben jullie de afgelopen jaren naar zitten kijken? De vorige twee Rondes van Frankrijk was niks zeker en werd de gele tui in de laatste week uit de koers genomen door doping. Bovendien deden er toprenners mee.

De Tour van 2008 was even spannend als een potje voetbal in de eerste divisie op vrijdagavond.
geplaatst op: 28-7-2008 19:38:57u. | website
Jens Maas: Inderdaad ik vind ducrot erg goed deze man is zo puur liefhebber en zit er zo in dat het gewoon heel leuk kijken en luisteren is.
Vond het ook 1 van de spannends tours sinds jaren waar de laatste week al altijd bekend was wie ging winnen.
geplaatst op: 28-7-2008 19:06:46u. | e-mail
Jan: Verrassende ontknopingen en wendingen? Ik heb ze niet gezien. Alleen dan in de tijdritten, toen die Duitser in het blauw met schuim op zijn bek en ogen als een kikker over de meet kwam. Maar dat krijgt nog wel een vervolg.
geplaatst op: 28-7-2008 18:05:36u. | website
Teresa: Maarten en Herbert: soms ontzettende theemutsen, dat kwebbelde maar en kwebbelde maar. Maar woog goed op tegen wederzijds respect, het getoonde respect voor de renners en uiteraard hun gedegen kennis, maakte alles goed.
geplaatst op: 28-7-2008 18:04:52u.
Teresa: Maarten en Herbert: soms ontzettende theemutsen, dat kwebbelde maar en kwebbelde maar. Maar woog goed op tegen wederzijds respect, het getoonde respect voor de renners en uiteraard hun gedegen kennis, maakte alles goed.
geplaatst op: 28-7-2008 18:04:06u.
Alexander: Hij is prettig om naar te luisteren, en je hebt het gevoel alsof hij gisteren nog meereed, "ik ga uit het raam hangen".. stoor me totaal niet aan zn stopwoordjes. Heeft kennis van zaken. En hij is nogal denigrerend over zn eigen carrière maar hoeveel nederlanders hebben nou een touretappe gewonnen?
geplaatst op: 28-7-2008 17:37:42u.
batteur: Leukste Tour de France in jaren, sinds 1989 denk ik, bijna elke dag wel verrassende ontknopingen en wendingen. Ook sinds zeker 10 jaar dat ik de middaguitzendinegn weer eens ben gaan volgen, ook wel eens naar de Belg geschakeld, geef ik toe, maar qua algemene informatie viel mij op, stak Maarten Ducrot van alle commentators er met kop en schouders bovenuit. Boogerd viel me ook niet tegen, die moet nog een beetje afstand tot zijn ex-maatjes krijgen, maar hij kan het wel, alleen kan je als commentator niet de kool EN de geit sparen.
geplaatst op: 28-7-2008 17:11:17u. | e-mail
Martijn: Wie voor Ducrot van woorden als 'buitenblad' en 'linkeballen' nooit heeft gehoord...amaj. Dat de heren D&D - bijvoorbeeld - niet doorhebben dat Flecha punten pakt voor de groene trui om Freire te sparen en zich dus maar het hoofd breken over het waarom van Flecha's actie...krijg nou wat. Dat D&D er nooit in slagen om de koers te lezen...zap, naar de Belg.
geplaatst op: 28-7-2008 16:43:36u.
Frank: Maarten Ducrot is een aanwinst voor de televisieverslaggeving. Geen blad voor de mond, recht voor zijn raap en terzake kundig. Hij kon tenslotte zelf ook een aardig stukje fietsen! Samen met Herbert Dijkstra, die over elk kasteel wel iets weet te vertellen, gewoon prettig om naar te luisteren.
geplaatst op: 28-7-2008 16:28:43u. | e-mail | website
Roger: Ik kan echt genieten als hij het woord neemt. Ok zo nu en dan valt ie in herhaling, maar hallo is ook niet makkelijk om 4 uur vol te lullen.
Die man heeft gewoon prachtige uitspraken!!!!
Ik ben fan van hem :D
geplaatst op: 28-7-2008 16:27:17u. | e-mail
Milo: Naar mijn gevoel heeft hij in de tussentijd zijn wedstrijdinzicht niet erg verbeterd. Voor een leek heerlijk om naar te luisteren, ook omdat sommige dingen te veel opgeblazen worden. Zoals in de vorige tour hij toch zag dat het peleton nerveus begon te worden in de jacht op de voortvluchtigen omdat ze geheime handgebaren maakten naar elkaar. In werkelijkheid maakte een renner het meest basaire handgebaar om te waarschuwen voor een scherpe bocht. Op dat soort momenten zap ik dan toch maar naar het Belgische Sporza waar ze de koers echt kunnen doorgronden. Dit soort fouten wordt wel met het jaar minder, dus hij leert schijnbaar wel bij maar echt koersinzicht heb ik nog zelden gezien.
geplaatst op: 28-7-2008 16:24:45u. | e-mail
Jacco: Prima commentaar!
Als "leek" een hoop nieuwe wielerwoorden van hem geleerd:
Buitenblad, nieuwe wielrennen, goedebenen en natuurlijk linkeballen!
:-)
geplaatst op: 28-7-2008 15:54:13u.
marcel: Ben blij met Maarten als commentator. Stoort mij helemaal niet. Woordjes als debiel zijn moeilijk te vermijden, ieder mens heeft last van enkele stopwoordjes. Ik zou het zelf zeker niet beter doen. Als analyticus is hij zeker niet de slechtste. Het voordeel is dat hij weet waar hij over praat en al valt hij soms wat teveel in herhaling, hij is altijd oprecht en neemt gelukkig geen blad voor de mond en is een prettig mens.
Iemand noemde dit het dieptepunt in de nederlandse sportjournalistiek. Welnu, dan heeft diegene nooit goed opgelet en zeker nooit naar tennis gekeken. Het absolute dieptepunt van het nederlandse sportcommentaar was het duo Heinze Bakker en Marcella Mesker. 0-40 op eigen service: nu moet hij tocht écht uit gaan kijken. Steevast telkens weer opnieuw de stand noemen terwijl dat boven in beeld staat.
geplaatst op: 28-7-2008 15:44:52u. | e-mail
Rob: Ik zit ook niet op dat gezwam van hem te wachten. Elke dag nagenoeg hetzelfde verhaal over het "oude" en "nieuwe wielrennen". Het siert hem wel dat hij jaar na jaar hetzelfde verhaal weet af te steken.
geplaatst op: 28-7-2008 15:32:22u. | e-mail
Rob: Ik zit ook niet op dat gezwam van hem te wachten. Elke dag nagenoeg hetzelfde verhaal over het "oude" en "nieuwe wielrennen". Het siert hem wel dat hij jaar na jaar hetzelfde verhaal weet af te steken.
geplaatst op: 28-7-2008 15:32:07u. | e-mail
Herbert: Ik vind Ducrot wel vermakelijk om te horen. Bovendien heeft hij vele malen meer koersinzicht dan Herbert Dijkstra. Wat is die slecht zeg! En wat een onzin komt daar uit. Deze tour presteerde hij het om vijf minuten door te gaan over menhirs die hij had gezien en die hij zo mooi vond... Dan ga ik ook naar Sporza. Zij snappen dat het niet erg is om af en toe een minuut je mond te houden.
geplaatst op: 28-7-2008 15:22:46u. | e-mail
Milo: Naar mijn gevoel heeft hij in de tussentijd zijn wedstrijdinzicht niet erg verbeterd. Voor een leek heerlijk om naar te luisteren, ook omdat sommige dingen te veel opgeblazen worden. Zoals in de vorige tour hij toch zag dat het peleton nerveus begon te worden in de jacht op de voortvluchtigen omdat ze geheime handgebaren maakten naar elkaar. In werkelijkheid maakte een renner het meest basaire handgebaar om te waarschuwen voor een scherpe bocht. Op dat soort momenten zap ik dan toch maar naar het Belgische Sporza waar ze de koers echt kunnen doorgronden. Dit soort fouten wordt wel met het jaar minder, dus hij leert schijnbaar wel bij maar echt koersinzicht heb ik nog zelden gezien.
geplaatst op: 28-7-2008 15:02:50u. | e-mail
Wim: Deze tour was hij wel oke, maar heb mezelf bij tijd en wijlen verschrikkelijk geergerd aan Maarten Ducrot met z'n zogenaamde "nieuwe wielrennen" en z'n langzame constateringen. En altijd maar die oude Guerini, die kleine Dumoulin, de oude Botcharov, de grote Voigt etc etc. Nee, mij maak je niet blij met 3 weken lang Ducrot...
geplaatst op: 28-7-2008 14:56:54u.
Veluwe: Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de Belgische verslaggevers maar gelukkig hebben we de keuze. Maarten, schrap s.v.p. wel het woord 'debiel' uit je vocabulaire. Dat klinkt zo mongloide..
geplaatst op: 28-7-2008 14:56:05u.
Frank G.: Ik vind het commentaar van Ducrot het dieptepunt in de Nederlandse televisiegeschiedenis. Echt ronduit verschrikkelijk. Punt. Maar dit is slechts mijn mening, smaken verschillen tenslotte.
geplaatst op: 28-7-2008 14:50:41u.
pauluz: Afgelopen tour met heel veel plezier geluisterd naar Maarten. Nuchter en recht door zee, kunnen een aantal NOS-ers nog een voorbeeld aan nemen!
geplaatst op: 28-7-2008 14:27:37u.
ludo d: maarten ducrot is scherp en recht door zee, helemaal als herbert onzin feitjes gaat vertellen. Daar integen domineerd hij niet, zo blijft het prettig om naar te luisteren.
geplaatst op: 28-7-2008 14:19:04u. | e-mail
Niels: Ik vond het commentaar de afgelopen Tour aardig, meer ook niet. Het neeg iets te vaak naar geleuter. Bovendien waren ze niet echt snel in hun constateringen. Als ik al zag dat een ontsnapte renner al lang weer terug was gepakt, zaten Maarten en Herbert nog heerlijk te filosoferen over bijvoorbeeld de geboorteplaats van de bewuste renner en het eventuele effect van de ontsnapping op het algemeen klassement.
geplaatst op: 28-7-2008 14:08:30u.
Gerard: helemaal mee eens! leuk commentaar en Maarten gewoon lekker recht voor zn raap! :)
geplaatst op: 28-7-2008 13:58:52u. | e-mail | website
dick: Ik ben een fan van Maarten Ducrot, altijd verassend en leuk en met verstand van zaken.
geplaatst op: 28-7-2008 13:47:55u. | e-mail
hans: Afgelopen Tour genoten van het commentaar, volgend jaar weer!
geplaatst op: 28-7-2008 13:46:53u. | e-mail
Martinus: ik heb altijd genoten van zijn originele en verrassende woordkeus, waarbij hij bovendien geen blad voor de mond neemt.
Doorgaan zo, Maarten!
geplaatst op: 28-7-2008 13:20:16u. | e-mail
pieter: het commentaar dat maarten ducrot geeft is inhoudelijk zuiver en eerlijk hij weet waarover hij spreekt en samen met herbert dijkstra een aangenaam koppel om naar te luisteren , ga zo verder proficiat.
geplaatst op: 28-7-2008 12:49:23u. | e-mail


Sportus.nl
Headliner.nl